Yksilöllisellä tuella takaisin työelämään
Yksilöllisiä keinoja ja tukea tarvitaan erityisesti haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työhön pääsemisen, työhön palaamisen ja työssä pysymisen tueksi.
Lue lisää →TyöShift – muutoksella kiinni työhön -valmennuspilotti on päättynyt vuoden 2023 lopussa. Palvelu on ollut osa valtakunnallista TEM:n työkykyohjelmaa Pirkanmaalla ja se on toteutettu yhdessä Spring House Oy:n kanssa.
TyöShift-palvelussa on pilotoitu uudenlaista intensiivistä valmennuspalvelua, jonka tavoitteena on mahdollistaa työllistymiseen tukea tarvitsevien asiakkaiden työelämään pääseminen. TyöShift-palvelu on osoittanut pitkäkestoisen ja yksilöllisen valmennuksen tukevan merkittävästi kohderyhmän työllistymistä.
Työsuhteissa on työllistytty pääosin yksilöllisesti löydettyihin piilotyöpaikkoihin, sillä ensiarvoisen tärkeää on ollut löytää yksilöllisesti juuri sopiva työpaikka. Palvelun aikana on toisinaan myös asiakaskohtaisesti työllistytty useaan työpaikkaan erilaisin ja eri mittaisin työsuhtein sopivan ja tulevaisuuden kannalta kestävämmän ratkaisun löytymiseksi.
Asiakkaan työllistyttyä on palvelua ollut mahdollista jatkaa ja tukea ja varmistaa asiakkaan työllistymisen pysyvyyttä, ja näin onkin tapahtunut valtaosassa työllistymisiä, eli palvelu on jatkunut työllistymisen jälkeen 100 asiakkaalla, eli 81 %:lla työllistyneistä asiakkaista. Työllistymisen jälkeen on varmistettu, että tukea on ollut tarjolla myös työnantajille. Kokemuksemme mukaan usein uuden työn alkuvaihe on kriittinen hyvien kokemusten ja työssä suoriutumisen varmistamiseksi.
TyöShift-palvelussa asiakkaalta on pyydetty ensimmäisessä palveluntuottajan yhteydenotossa lähtötilanteeseen liittyviä tietoja. Asiakas on saanut vastata muutaman taustakysymyksen lisäksi kahteen kysymykseen: Mitä asioita hän toivoo / haluaa palvelussa käsitellä ja mitkä asiat hän kokee työllistymiseensä liittyvinä haasteina. Molemmissa kysymyksissä asiakas on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon. Lähtötilanteen kartoitus on tuottanut paljon lisäarvoa palvelun toteuttamiseen, kun asiakkaiden kanssa on heti palvelun alkumetreiltä saakka voitu käsitellä juuri häntä koskevia asioita.
Kyselyyn vastanneista 182 henkilöstä peräti 139 palveluun ohjautunutta asiakasta on halunnut käsitellä työkykyyn liittyviä asioita palvelussa ja 47 asiakasta on halunnut käsitellä ammatilliseen ja lääkinnälliseen kuntoutukseen liittyviä asioita.
Kyselyyn vastanneista 108 asiakasta kokee työkyvyn olevan työllistymisen esteenä ja 68 on vastannut, että esteenä on oma jaksaminen ja vointi.
TyöShift-palvelussa asiakkaan työelämäsuunnitelman laatimisessa ja työelämätavoitteiden asettamisessa on huomioitu tarvittaessa asiakkaan työ- ja toimintakykyyn liittyvät mahdolliset rajoitteet. Erilaisia vaihtoehtoja kartoitettaessa on käsitelty tiettyyn tehtävään liittyviä työn asettamia fyysisiä ja psykososiaalisia vaatimuksia, kuten esimerkiksi työskentelyasennot tai työn pakkotahtisuus. Arviointia työn ja tehtävien sopivuuteen on tapahtunut myös kaiken aikaan valmennustoiminnan ohessa, jolloin asiakkaat ovat saaneet itselleen tietoonsa tärkeitä huomioita omista konkreettisista mahdollisuuksista työelämässä.
TyöShift-palvelun tulokset ovat osoittaneet, että haastavistakin lähtötilanteista huolimatta työllistyminen on mahdollista, kunhan sopiva työ ja tuki ovat tarjolla. Yksi palvelun menestystekijä on työelämän kanssa tehtävä päivittäinen yhteistyö sopivien työllistymismahdollisuuksien löytämiseksi ja asiakkaan työssä pysymisen tukena.
TyöShift-palvelun projektipäällikkö Eevi van Liere on tyytyväinen palvelun tuloksiin ja kiittää mukana olleita kumppaneita.
”Lämmin kiitos jokaiselle TyöShift-palvelussa mukana olleelle kumppanille hyvästä ja antoista yhteistyöstä! Jokainen onnistuminen TyöShift-palvelussa on ollut merkittävä ja tärkeä ja tehdyllä yhteistyöllä kanssanne ja koko palvelulla on ollut iso merkitys niin toimeentulon kuin kokonaishyvinvoinninkin kannalta jokaiselle yksittäiselle asiakkaallemme”, kiittelee TyöShift-palvelun projektipäällikkö Eevi van Liere.