Henna Pollari: KIIRE – tottumus vai hyvin brändätty todellisuus?

Kiireestä on tullut aikakautemme uusi musta. Ilman sitä ei ole mitään eikä ketään. Tähtipölyn lailla se leviää ympärillemme. Olemme brändänneet työminämme ja osa myös kotiminänsä tämän kategorian alle.

Palaverissa kilpaillaan kenellä on kovin kiire ja keskitytään siihen kuinka paljon on vielä tekemättä sen sijaan, että miettisimme, mitä olemme saaneet aikaan. Ennen lomaa ollaan jo siinä kunnossa, että puolet ajasta kuluu toipumiseen.

Aivan liian monessa yrityksessä paine, kiire ja niistä johtuva ahdistus on tullut osaksi työyhteisöä. Samaan aikaan työhyvinvointikeskustelut täyttävät LinkedInin seinät, blogien sisällöt ja työyhteisöjen arvot.

Miten tällaisessa yhtälössä rakennetaan aidosti työnantajamielikuvaa, joka Duunitorin tuoreen rekrytointitutkimuksen mukaan on todella merkittävässä roolissa mm. onnistuneen rekrytoinnin kannalta?

Tuttua juttua – ja totta

Juttelin jokin aika sitten messuilla isommassa porukassa ja useamman puolitutun kanssa, ja lähes poikkeuksetta jokaisen suusta kuului, että pian ei vain enää jaksa. Työpäivät venyvät kellon ympäri. Työajanseuranta on poistettu, jotta työnantaja voi nostaa kädet ylös työajanseurannasta ja siitä koituvista ylityömaksuista. Perhe huutaa kadotettuja viikonloppuja ilman Outlookia.

Yrityskulttuurin ollessa tällä tolalla kuka tahansa väsyy. Samassa keskustelussa mieleeni jäivät painavina vähintään kolmen suuryrityksen edustajan sanat – eivätkä ne herätä positiivisia ajatuksia yrityksestä myöskään jälkeenpäin.

Oletus on, että työntekijä venyy huippusuosituksiin ja hoitaa nekin työt, jotka muilta ovat mahdollisissa YT-neuvotteluissa jääneet jäljelle. Sitten kun hän palaa loppuun kahden ihmisen työt harteillaan, hänen tilalleen etsitään huippuosaaja, joka tekisi kaiken edellä mainitun mielellään minimaalisella perehdytyksellä ”normityöajan” puitteissa.

Kädet ylös: ken tunnistaa kuulleensa tämän tyylisen tarinan?

Liikaa käsiä. Laskekaa ne takaisin näppäimistöllenne ja jatkakaa sitä mitä olitte tekemässä.

Onko kiireetön työntekijä tehokas ajankäytönhallitsija vai välinpitämätön duunari?

Usein puhutaan ajankäytön hallinnasta. Siihen koulutetaan henkilöstöä eri tahoilta; muun muassa esimiehet ja HR tuovat sen merkitystä jatkuvasti esiin. Haluamme kovasti oppia käyttämään omaa aikaamme oikein ja niin, että siitä olisi hyötyä – ei vain itselle vaan koko organisaatiolle.

Vihdoin kun sen opimme, voimme hyvin ja olemme tasapainoisia, alamme välittömästi miettiä, saako näin olla, onkohan tämä ok että voin töissä hyvin?

Työntekijä kysyi minulta jokin aika sitten, voinko oikeasti hyvillä mielin lähteä töistä klo 16 kun muut vielä jäävät tänne?  Totta kai voit, olet tehnyt kaiken tarvittavan ja hieman enemmänkin.

Voiko samaan aikaan olla kiire, olla innostunut ja voida hyvin? Ovatko tällaiset ihmiset juuri niitä superihmisiä, joita työpaikkahauissa etsimme. Onko heitä?

On teitä.

Minulla oli tänään hyvää aikaa kirjoittaa tämä kirjoitus, toivottavasti sinulla on aikaa lukea. Tänään ja huomenna.

Henna Pollari
StaffPoint Oy
#tyonosaajat

Katso työpaikkamme

StaffPointilla on jatkuvasti tarjolla useita satoja työpaikkoja eri toimialoilta. Useita uusia työpaikkailmoituksia lisätään avoimet työpaikat -listallemme päivittäin. Kauttamme voi työllistyä mm. hotelli- ja ravintola-, matkailu-, toimisto-, ICT-, contact center-, teollisuus-, rakennus-, logistiikka-, kiinteistöhuolto-, turvallisuus- ja kaupan alalle. Ellet juuri tällä hetkellä löydä avoimet työpaikat -listastamme sinulle sopivaa työpaikkaa, niin jätä meille avoin hakemus!

Katso avoimet työpaikat