TE-uudistus lähestyy, ja sen valmistelut ovat täydessä vauhdissa. Kuntamarkkinoilla se oli yksi keskeisistä teemoista, ja monissa puheenvuoroissa painotettiin erityisesti yhteistyön merkitystä. Tämä viesti korostui riippumatta siitä, käsiteltiinkö elinvoimaa, yhdyspintatyötä, sivistyspalveluja tai ostopalveluja.
Työelämä on valtavassa murroksessa. Sosiaaliset, kulttuuriset, ympäristölliset ja taloudelliset kestävyyskysymykset kietoutuvat yhteen monitahoisissa muutoksissa ja haasteissa. Näihin haasteisiin vastaaminen vaatii uudenlaista ajattelua.
Kestävää kuntaa ja yhteiskuntaa ei rakenneta yksin eikä tekemällä asioita samalla tavalla kuin ennen. Yhteistyö, koko kuntaorganisaation ja sen kumppanien kokemuksen ja osaamisen hyödyntäminen, on keskeistä onnistumisessa.
Työllisyyden ja kotoutumisen alueellinen ekosysteemi koostuu monista toimijoista kuten kunnat, hyvinvointialueet, elinkeinoelämä, ammatillinen koulutus, palveluntuottajat, kolmas sektori, muut työllisyysalueet. On viisasta pysähtyä pohtimaan työllisyyttä ja elinvoimaa eri näkökulmista, suunnittelemaan yhteistyötä, sen kehittämistä ja johtamista. Samaan aikaan palveluiden pitää jatkua.
- Kuka tekee mitäkin, miten, milloin ja kenen kanssa?
- Pohjaako uudistus kokemukseen, innovaatioihin vai molempiin? Mitä prosesseja tarvitaan, mitä parannettavaa vanhoissa prosesseissa on, entä mitä säilytettävää?
- Mitä tavoitteena työ tarkoittaa eri-ikäisten kuntalaisten elämässä ja palveluissa?
- Miten koko kuntaorganisaatio ja kumppanit otetaan mukaan tavoitteen toteutumiseen?
- Miten katkaistaan kuntalaisen tavoitteen saavuttamista hidastava ylisukupolvinen huono-osaisuus? Miten ehkäistään eriarvoisuutta palveluissa ja työelämässä?
- Toteutuuko kuntalaisen tavoite ammatillisen osaamisen kehittämisellä tai päivittämisellä, kielikoulutuksella, nopealla tai tuetulla työllistymisen palvelulla, valmentamisella työelämään, työelämässä valmentamisella tai kenties työnantajien kouluttamisen kautta? Vai tarvitaanko kaikkea tätä limittäin ja lomittain eri elämänvaiheissa?
- Mitä kannattaa toteuttaa kustannustehokkailla ja vaikuttavilla ostopalveluilla?
- Miten varmistetaan palveluiden jatkuvuus siirtymävaiheessa?
Yhteistyöllä kohti kestävää työllisyyttä
Julkisten hankintojen kehittämisen tavoitteita ovat muun muassa kilpailun lisääminen, kustannusten hillitseminen ja tiedolla johtaminen. Onnistunut hankinta on kahden kauppa, siinä tarvitaan yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Työllisyyden ekosysteemissä tunnemme hyvin nämä tavoitteet ja tekijät. Työllisyyttä edistävät toimet toteutuvat ja kehittyvät yhteistyössä.
Jotta voimme saavuttaa yhteiset tavoitteet ja kehittää palveluja suunnitelmallisesti, tarvitaan hankintaosaamista ja jatkuvaa avointa vuoropuhelua palveluntuottajien kanssa. Kilpailu ja toimiva yhteistyö synnyttävät niin laatua kuin säästöä.
TE-uudistus vaatii huolellista suunnittelua
Uudistukset vaativat huolellista suunnittelua, strategiatyötä, uusien yhteisöjen rakentamista ja sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen – tämä kaikki vie kuitenkin aikaa. Palveluiden kehitys kiihtyy etenkin, jos julkisen sektorin lainsäädäntöä kevennetään tulevaisuudessa. Tällöin työllisyysalueilla voitaisiin hyödyntää entistä vaikuttavampia toimintatapoja.
Asiakkaalle olennaista on TE-uudistuksen siirtymävaiheessa palveluiden ja työttömyysturvan katkeamaton jatkuminen. Monet alueet turvaavat työllistymistä edistävien palveluiden jatkuvuuden alkuvuonna 2025 hyödyntämällä olemassa olevia ostopalvelusopimuksia ja tekemällä uusia hankintoja, varmistaen näin kriittisen ylimenokauden sujuvuuden.
Yhteen hiileen puhaltava ekosysteemi voi luoda kestäviä työllisyysratkaisuja ja edistää kotoutumista. Vain yhteistyöllä ja uudenlaisella ajattelulla voimme rakentaa tulevaisuuden, jossa kaikilla on mahdollisuus menestyä työelämässä – kestävällä tavalla ja pitkälle tulevaisuuteen.