Siirry sisältöön
Takaisin

”Olet selvästi oikealla alalla”, sanoi asiakas

sireniuksen-uratarina www-1024x585
Riina Sireniuksen harjoittelujakso StaffPointilla oli puolessavälissä, kun hänet napattiin HoReCa-alan rekrytointikonsultin äitiyslomasijaiseksi. Keväästä lähtien Sirenius on ollut tehtävässä vakituisena. Työ yhdistää opinnot ja työkokemuksen täydellisesti.

Mikä voisi olla unelmatyö henkilölle, jolla on monipuolista hotelli- ja ravintola-alan työkokemusta sekä taskussa restonomin ja HR-tradenomin paperit? Riina Sireniuksella on yksi vastaus: HoReCa-alan ammattilaisten rekrytoija.

Sirenius haki 2,5 vuotta sitten rekrytointiharjoittelijaksi StaffPointiin, sillä ison HR-talon maine ja uramahdollisuudet kiinnostivat. Hän pääsi käsittelemään työhakemuksia, tekemään puhelinhaastatteluja ja soittamaan hakijoiden suosittelijoita läpi. Työ oli sen verran omiaan hänelle, että vastuita tuli pian lisää. Parin rekrytointikonsultin äitiyslomasijaisuuden aikana lopputyö valmistui ja jalansija StaffPointiin lujittui: hän sai vakituisen paikan.

"Tällä hetkellä työskentelen 15 hengen tiimissä, joka vastaa suurten hotelli- ja ravintolaketjujen rekrytoinneista; sekä henkilöstövuokrauksesta että määräaikaisista tai vakituisista rekrytoinneista. Etsimme asiakkaillemme parhaat osaajat mm. sali- ja keittiöpuolen tehtäviin", Sirenius kertoo.

Sosiaaliset taidot korostuvat haastattelussa

Ala ei ole helppo. Kuten tiedämme, esimerkiksi ammattitaitoisista kokeista ja tarjoilijoista on suuri pula.

"Tämä on työn suurin haaste. Hyville on valtavasti kysyntää. Rekrytointikonsultin on onnistuttava vahvistamaan työnhakijassa juuri oikealla tavalla sitä kiinnostusta, jonka toimeksiantaja herättää."

Sireniuksen mukaan työssä tarvitaan hyviä sosiaalisia taitoja ja psykologista pelisilmää. Niiden merkitys korostuu erityisesti henkilökohtaisessa haastattelussa kandidaatin kanssa.

"On mietittävä tarkoin, mitä ja miten kertoo työstä."
Toki Sirenius kollegoineen tuntee kentän, joten onnistumisia koetaan usein.
"Meillä on loistava porukka. Kaikki ovat ravintola-alan entisiä työntekijöitä, joten huumorimme on hurttia. Olemme myös tottuneet kovaan työtahtiin, ja paineensietokykyäkin löytyy."

Työssään hän huomasi heti, että työnhakijan CV on eri asia kuin hänen sopivuutensa tehtävään. Joskus osaaja ja hänen osaamisselosteensa vain eivät kohtaa. Tämän tietävät myös toimeksiantajat.
"Kirjoitan asiakkailleni aina kuvaukset työnhakijoista. Monet valitsevat kandidaatit suoraan niiden pohjalta CV:iden ollessa enemmän taustamateriaalia."

Asiakkaat arvostavat Sireniuksen ammattitaitoa. Eräskin heistä kiitteli, että ”olet selvästi oikealla alalla”.

Parasta on soitto rekrytoidulle: ”No, miten työ on alkanut?”

Hyvän asiakaspalautteen lisäksi toinen työn suola on Sireniukselle työn merkittävyys.

"On hieno tunne, jos onnistuu löytämään esimerkiksi nuorelle työntekijälle hyvän työpaikan. Tai kun on mukana siivittämässä henkilön siirtymistä urallaan eteenpäin."

Rekrytointikonsulteilla on tapana tehdä puhelinsoitto valitulle työntekijälle vielä siinäkin vaiheessa, kun hän on jo aloittanut uudessa työssään.

”No, miten työ on alkanut?” Kun puhelimen toisessa päässä kuulee innostusta äänessä, hymyilyttää.