Osaaminen esiin, eli miten intohimo brändätään

Me täällä StaffPointilla ja Spring Housella kohtaamme vuosittain tuhansia ihmisiä, jotka pohtivat oman työelämänsä suuntaa ja miten tuoda omaa osaamista esille löytääkseen sen oman kolonsa työmarkkinoilta. Kohtaamme ihmisiä kaikilta elämän alueilta. Heitä yhdistää halu tehdä sitä missä he ovat hyviä. Toiset ovat ehkä polkunsa alussa ja toisille on kertynyt kilometrejä mittariin enemmän. Löytääksesi paikkasi tässä digitalisoituvassa työelämässä on hyvä hetkeksi pohtia antamaasi mielikuvaa. Markkinointikielessä siitä puhutaan brändinä.

Osaaminen esiin -blogi

Henkilöbrändin rakentaminen on ollut puheenaiheena useassa eri kanavassa ja yhteydessä jo pitkään. Asia on sinänsä ymmärrettävää, onhan työnhakijoita nyt enemmän kuin 90- luvun laman aikaan. Työmarkkinoiden globalisoituminen, etätyömahdollisuuksien paraneminen ja sosiaalisen median hyötykäytön lisääntyminen koventavat kilpailua myös suomalaisilla työmarkkinoilla. Erottautuaksesi kilpailijoista on sinun hyvä hallita antamaasi mielikuvaa. Hiljaisuus ja näkymättömyyskin antavat tietynlaisen mielikuvan sinusta. Kylmästi voidaan myös sanoa, ellei  sinua löydy verkosta, ei sinua ole olemassakaan. Tästä syystä on tärkeää hallita ja ymmärtää millaisen mielikuvan ihmiset sinusta saavat verkossakin. Suorahakuihin ja erityisesti asiantuntijatehtäviin haetaan työntekijöitä myös hyödyntämällä sosiaalista mediaa, erityisesti LinkedIniä.

Olipa alasi mikä tahansa, kannattaa sinun kiinnittää huomiota henkilöbrändiin. Halusitpa edetä urallasi tai etsit uusia tehtäviä. Brändääminen kuulostaa haastavalta, mutta lupaan, ettei se ole.

Sinun on ensimmäiseksi hyväksyttävä, että tässä jatkuvasti läsnä olevassa maailmassa et useimmiten ole paikalla, kun ihmiset tapaavat sinut ensimmäisen kerran. Ideaalimaailmassa he tapaisivat sinut aina henkilökohtaisesti. Näin ei kuitenkaan verkossa yleensä tapahdu ja siksi on tärkeää hallita myös läsnäoloa verkossa ja sieltä välittyvää kuvaa itsestäsi.

Kaikki lähtee liikkeelle oman lokeron löytämisestä.

Mitä se brändääminen sitten on?

Lisa Sounion sanoin  se on tarinan kirjoittamista. On lohdullista ajatella, ettei brändi ole valmis, vaan se kasvaa ja kehittyy mukanasi. Sinä itse aina vaikutat siihen millainen brändi eli mielikuva ihmisillä on sinusta.

brändi2_

Brändi on:

  • joukosta erottautumista
  • oman tarkoituksesi ja intohimosi esiintuomista
  • oman lokeron löytämistä
  • kaikkea sitä, mikä tekee sinusta sinut
  • kaikkea sitä mikä saa sinut syttymään
  • minkä takia voisit valvoa puoli yötä tai herätä aamulla kukonlaulun aikaan.

brändi3

Henkilöbrändisi on se voima, joka ohjaa/motivoi sinun toimiasi, reaktioitasi, kiinnostuksiasi ja ehkä myös uravalintojasi.

Brändi kasvaa ja kehittyy aina kun viestit niin verkossa kuin kasvokkainkin. Se ei ole, vaikka siitä sellainen mielikuva usein tuleekin, tuotteistamista, päinvastoin. Sen tarkoitus on tuoda esiin sinua ihmisenä, sinun persoonasi, luonnettasi, taitojasi ja osaamistasi. Ole verkossa se joka olet myös tässä oikeassakin elämässä.

Intohimon esiintuominen omaa tekemistä kohtaan on brändin syvin olemus. Se kertoo siitä, mikä saa sinut syttymään, mitä sinä todella osaat ja missä olet hyvä. Se kertoo myös sinusta. Millainen sinä olet. Voit miettiä asiaa myös kysymällä itseltäsi muutamia vaikeita kysymyksiä.  Mistä asioista voisit puhua aamuun asti tai minkä parissa voisit työskennellä iltamyöhään? Mitkä asiat saavat sinut syttymään? Vastaukset antavat sinulle suuntaa siitä mikä sinun intohimosi on.

brändi4

Joillakin meistä on onni työskennellä oman intohimon parissa. Kaikilla näin ei tosin ole. Intohimosi voi löytyä myös vapaa-ajan asioista. Harrastukset tai asiat jotka ovat sinulle tärkeitä voivat olla intohimosi. Ne voivat myös olla niitä tekijöitä, jotka erottavat sinut joukosta. Ilman intohimoa on vain puurtamista. Intohimo pitää yllä mielenkiinnon tekemistä kohtaan. Intohimo saa silmät syttymään ja hehkun poskille. Oletko tavannut omaa tekemistään kohtaan intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä? Intohimon näkee ja kuulee.

brändi5

Kerro verkossa ihmisille näistä asioista. Kerro mikä siinä mikä sinut saa syttymään, saa sinut syttymään. Me ihmiset olemme perusluonteeltamme uteliaita. Me haluamme oppia tuntemaan toisia ihmisiä. Verkostoidumme mielellämme mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Mielenkiinto taas herää hyvistä tarinoista ja kertomuksista. Verkostoituminen on brändäämistä.  Verkostoitumisesta lisää täältä.

 

Elina Aunola
Kouluttaja
Spring House Oy

Katso työpaikkamme

StaffPointilla on jatkuvasti tarjolla useita satoja työpaikkoja eri toimialoilta. Useita uusia työpaikkailmoituksia lisätään avoimet työpaikat -listallemme päivittäin. Kauttamme voi työllistyä mm. hotelli- ja ravintola-, matkailu-, toimisto-, ICT-, contact center-, teollisuus-, rakennus-, logistiikka-, kiinteistöhuolto-, turvallisuus- ja kaupan alalle. Ellet juuri tällä hetkellä löydä avoimet työpaikat -listastamme sinulle sopivaa työpaikkaa, niin jätä meille avoin hakemus!

Katso avoimet työpaikat