”Thank God, it’s monday” – Tee työpaikastasi merkityksellinen

Taas uusi maanantai. Facebookin päivitykset toistavat ankeita tarinoita siitä, kuinka maanantaiaamuna kello ei herättänyt, kahvi kaatui muroihin tai bussi ajoi pysäkin ohi, vaikka kirjoittaja juosten yritti ehtiä ajoissa. Töihin päästyä pomo ei taaskaan moikannut. Jokaisen päivityksen ja kohtaamisen rivien välistä on luettavissa: ”Kunpa olisin voinut jäädä viikonlopun viettoon ja omien lempitouhujeni pariin!”.

Mitä sinä tekisit, jos kukaan tai mikään ei rajoittaisi elämääsi? Mikä saa sinut innostumaan? Mikä ylipäätään saa ihmiset innostumaan vapaa-ajan touhuista, mutta niin kovin harvoin töistä? Olin alkuvuodesta kuuntelemassa, kun yrityskulttuurimuotoilija ja aktiivinen työelämäkehittäjä Panu Luukka luennoi intohimosta ja vahvan yrityskulttuurin merkityksestä. Luukan johtoajatuksena on lisätä suomalaisille työpaikoille intohimoa. Se tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan välittämistä ja ihmisten kohtaamista. Sitä, että pomo moikkaa, kysyy kuulumisia ja vielä oikeasti kuuntelee vastauksenkin. Sitä, että työtehtävät ovat mielekkäitä ja merkityksellisiä, ja niihin on mahdollista vaikuttaa. Sitä, että työpaikalla on viihtyisää ja siellä tapaa kavereita, ei pelkkiä kollegoita, joiden kanssa on mukava viettää aikaa. Vain siten voi syntyä vahva yrityskulttuuri, jossa intohimoiset ihmiset nauttivat työstään. ”Thank god, it’s Friday” saakin uuden muodon: ”Thank god, it’s Monday”.

Mikä tässä muka on niin vaikeaa? Suomalainen johtaja on tyypillisesti johtanut asioita, kuten myyntiä tai tuotantoa, mutta ei ihmisiä. Ei Liisoja ja Matteja tuotantolinjan sydämessä tai konttorin kulmahuoneessa. Asioita johdettaessa ei intohimolla ja tunteilla ole ollut väliä, vain suoritus ja lopputulos ovat ratkaisseet. Mutta entä jos tällä tavalla johtaen saadaan irti vain murto-osa organisaation potentiaalista?

Mitä työntekijä antaa, kun hän tulee töihin? Suomalaiset ovat kuuliaisia työntekijöitä, jotka auliisti ja ahkerasti antavat osaamisensa yritykselle kohtuullista rahallista korvausta vastaan. Ja sitten koko viikon odottavat perjantaita, jolloin pääsevät viettämään viikonloppua ja tekemään ”oikeita”, merkityksellisiä asioita. Eikö olekin surullista? Eikö töistä ja työssäolosta voisi nauttia sen sijaan, että koko ajan vain odottaa kotiin pääsyä tai tulevaa viikonloppua, lomaa tai eläkepäiviä. Mitä jos työntekijä pääsisi kuuliaisuuden, ahkeruuden ja osaamisensa lisäksi näyttämään aloitteellisuutta, olemaan luova ja kokisi myös intohimoa työtehtäviään kohtaan? Näitä asioita ei voi rahalla ostaa. Nämä asiat kumpuavat sisäisestä motivaatiosta ja työn merkityksellisyydestä. Aloitteellisuus, luovuus ja intohimo ovat aina työntekijän lahja yritykselle. Jokaisen yrityksen tulisi tehdä kaikkensa ansaitakseen tämän lahjan jokaiselta työntekijältään. Joka päivä.

Työnteko, jonka ainoa motivaatio on ulkoinen – raha, maine, yhteiskunnallinen asema – on yksi pahimpia elämänlaatua nakertavia seikkoja ihmisen elämässä. Työtä ei yksinkertaisesti kannata tehdä vain rahan ansaitsemisen takia. Jokaisen johtajan tulisi kysyä, mitkä asiat ovat omille työntekijöille merkityksellisiä ja miten nuo merkitykselliset asiat omassa organisaatiossa tällä hetkellä toteutuvat. Työntekijäymmärrys on ehdoton edellytys toivotunlaisen työntekijäkokemuksen saavuttamiseksi. Jos emme ymmärrä, mitä työntekijät pitävät merkityksellisinä asioina työssään, emme onnistu luomaan merkityksellisiä työpaikkoja ja tarjoamaan merkityksellisiä työtehtäviä. Mitä jos työpaikan kehitystyön lähtökohtana olisivatkin ne asiat, jotka työntekijät kokevat merkityksellisimmiksi? Johto olisi kiinnostunut työntekijäkokemuksen syistä, ei pelkästään työtyytyväisyydestä, mikä kuvastaa vain työntekijäkokemuksen ”oireita”. On nimittäin ihan sama, onko organisaatio keskinkertainen, hyvä tai erinomainen asioissa, jotka eivät ole työntekijöille merkityksellisiä.

Mitä arjessa sitten pitää tapahtua, jotta työntekijä kokee merkityksellisyyttä työssään, on motivoitunut ja sitoutunut? Luukka listaa viisi kohtaa:

  1. Kokemus siitä, että MINÄ olen olemassa
  2. Kokemus siitä, että ME olemme olemassa
  3. Mahdollisuus olla oma itsensä
  4. Mahdollisuus oppia ja kehittyä
  5. Mahdollisuus saada palautetta ja kiitosta.

Luukka tarjosi kuusi ohjetta, joita noudattamalla on mahdollista lisätä omaa ja koko organisaation motivaatiota ja parantaa työntekijäkokemusta sekä yrityskulttuuria:

  • Hyväksy, että maailma muuttuu
  • Välitä itsestäsi
  • Välitä muista
  • Välitä työstäsi
  • Käytä energiaasi siihen, mihin voit vaikuttaa
  • Valita!

Kyllä, valita. Viimeinen kohta nostattaa kulmakarvoja, mutta turhaan. Luukan mukaan valittaminen on välittämistä. Sen sijaan, että valittamista pelätään ja se tukahdutetaan positiivisuudella, siitä tulee tehdä kulttuurinen hyve. Valittamiselle tulee kuitenkin asettaa kaksi ehtoa: Valittaa voi vain silloin, kun paikalla on ihminen, joka voi tai jolla on valtaa ratkaista ongelma, ja valittajan tulee esittää vähintään yksi ratkaisuehdotus ongelmaan tai epäkohtaan.

Sinä voit jo tänään näyttää, että välität. Tervehdi ja kysy kuulumisia. Tee pieni pyyteetön palvelus työkaverille. Tee työtehtäviäsi koskeva aloite tai ehdotus. Jos olet johtaja, älä aikaile. Opasta esimerkilläsi. Sinun välittämiselläsi on väliä.

 

Henna Karjalainen

StaffPoint S.L.U.

Katso työpaikkamme

StaffPointilla on jatkuvasti tarjolla useita satoja työpaikkoja eri toimialoilta. Useita uusia työpaikkailmoituksia lisätään avoimet työpaikat -listallemme päivittäin. Kauttamme voi työllistyä mm. hotelli- ja ravintola-, matkailu-, toimisto-, ICT-, contact center-, teollisuus-, rakennus-, logistiikka-, kiinteistöhuolto-, turvallisuus- ja kaupan alalle. Ellet juuri tällä hetkellä löydä avoimet työpaikat -listastamme sinulle sopivaa työpaikkaa, niin jätä meille avoin hakemus!

Katso avoimet työpaikat