Joukkueessa kukaan ei pärjää yksin – Markko ”Larry” Saukkosen 10 vuotta StaffPointilla

Markko Saukkonen, jonka tunnemme oikeasti nimellä Larry, aloitti syksyllä 2007 Oulun toimistossa HoReCa- ja kaupan toimialoilla avainasiakaspäällikkönä. Aiemmin, jääkiekon peluun lisäksi, Larry oli työskennellyt mm. Scandicilla ennen siirtymistään kehittelemään parin kaverin kanssa omaa ravintolaideaa.

Työ StaffPointilla alkoi asiakkaiden tapaamisella; Larry tapasi heidät ja kysyi tarpeista. Larry sanoo vakavissaan huonon muistinsa olleen syy alkaa kehitellä asiakaskäyntiagendaa, jotta muistaa kysyä oikeat asiat. Ensiaskelet kohti asiakassuhteen kehittämistä ja nykyistä strategista kumppanuustoimintaa, esiripun takaa läpinäkyväksi yhteistyökumppaniksi, oli otettu. Kehittämistyöstä hyötyivät merkittävästi myös alueen asiakkaamme.

Helsingin toimiston vetäjäksi

Vuonna 2010 eräänä perjantaina Larry sai soiton ”Mitä teet maanantaina? Lähe kanssani Helsinkiin!” Ja Larry lähti. Hän veti aluksi yhdessä Pohjois-Suomen aluejohtajan Kimmo Gauriloffin kanssa Helsingin toimistoa, mutta pian oli kehittämässä yksin aluejohtajana StaffPointin suurinta toimistoa.

Uusi nousu lähti suunnitelmallisuuden kautta; asiakaskäynnit toivat kokonaisnäkemystä ja työ pääsi kunnolla vauhtiin – juuri siten, mikä tapa kullekin asiakkaistamme oli paras vaihtoehto. Lopulta kaikki tekeminen oli päivitetty uudelle vuosikymmenelle.

Asiakastyön ohella kehitettiin voimakkaasti myös henkilökunnan arkea; tehtävänkuvat tarkastettiin haastattelemalla; käytännössä paljon keskustelua ja kuuntelua. Palautteen perusteella työnjakoa tasapainotettiin, uudistettiin työhyvinvointikäytännöt ja tarkasteltiin uudesta näkökulmasta myös työtyytyväisyyttä. Sitten keskityttiin varsinaiseen asiaan: oikeat ihmiset olivat tekemässä juuri niitä oikeita asioita. Asiakaskäynnit hoidettiin laadukkaasti, rekrytointi toimi moitteettomasti ja palvelukeskuksen laadukas toiminta oli sydämen asia.

StaffPoint kasvaa

StaffPointin ja HR Housen liiketoimintakauppa julkistettiin loppuvuodesta 2012. Helsingissä näiden yritysten asiakkuudet eivät olleet kovin pahasti päällekkäisiä, mutta perustoimintatapa palvelualoilla oli varsin erilainen. StaffPointissa käytettiin paljon suorabook-toimintaa, HR Housen puolella vuorojen hoitaminen hoitui pääosin puhelimitse. Larry summaa, että kaiken kaikkiaan liiketoimintakauppa meni loistavasti.

Larry on työskennellyt valtakunnallisena HoReCan toimialajohtajana vuodesta 2013 alkaen. Hän kertoo erityisesti järjestelmiemme ottaneen valtavia harppauksia eteenpäin. Oma kehitystyö on huippuasia, samoin oman valmennus- ja koulutusyrityksemme tuoma asiantuntijuus. Konsernin palvelutarjooma ja kokonaisuutemme ovat valtakunnallisesti aivan upeita.

Mitä seuraavaksi, Larry?

Larryn HoReCa-silmälaseilla näkee selkeästi. Hän jatkaa kertomalla ilahtuneensa asiakkaan kehuttua kykyämme ymmärtää mitä strateginen yhteistyö on. Isoissa neuvotteluprosesseissa StaffPoint-konsernin lähestyminen ja mahdollisuudet ylivoimaisia. Pystymme käyttämään selkeästi kaikkien kolmen konserniyrityksemme vahvuuksia. Volyymimme ja isot referenssimme tuovat uskottavuutta, summaa Larry. Joka päivä on ansaittava asiakaslupaus ja tehtävät asiat oikein! Ei voi jäädä laakereille lepäämään.

HoReCan kuuma puheenaihe on työntekijäsaatavuus; vaikka toki aina on ollut pulaa kokeista ja tarjoilijoista, on StaffPoint onnekas pystyessään tänäkin päivänä käyttämään suurta henkilöstöpankkiaan, laajoja verkostojaan ja tarvittaessa myös kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.

Lopuksi Markko ”Larry” Saukkonen kehuu tiimiään; niin suoria alaisiaan kuin kaikkia muitakin – toimialalla lähes kaikki ovat ravintola-alan kokeneita konkareita, ammattilaisia, jotka ymmärtävät asiakkaita täydellisesti. Joukkueessa ei kukaan yksin pärjää vaan kaikkeen tarvitaan kaikkia –  mennään siis yhdessä eteenpäin! Suunta on oikea.

 

Kiitos Larry haastattelusta ja onnea seuraaviin 10 vuoteen StaffPointilla!