Siirry sisältöön
gashkova uratarina kuvituskuva
Takaisin

Alexandran toivetöiden bucketlistiin kaksi ruksia StaffPointin vuokratyöstä

Miten lentoemäntä päätyi töihin kaupan logistiikkakeskukseen, sairaalan sisälogistiikkaan ja lopulta tavaratalon kassalle? Tällä kerta vaiherikkaan uratarinansa kertoo Alexandra Gashkova.

image1
2007 Karjalasta Suomeen, Mikkelin ammattikorkeakouluun opiskelemaan muuttanut Alexandra työskenteli asiakaspalvelutehtävissä jo opiskeluaikana. Restonomiopintojen ohella hän työskenteli mm. höyrylaivan kansimiehenä muutaman kesän ja oli Englannissa opiskelijavaihdossa. Valmistuttuaan hän työllistyi Radisson Blu Plazaan, jossa eteni nopeasti siivoustehtävistä ravintolan kautta vastaanottovuoropäällikön työhön opiskellen samalla Haaga-Heliassa tradenomin tutkinnon. 2016 Alexandra lähti vuodeksi Australiaan, jossa työloma kului hotellialalla. Hän pääsi esimerkiksi kokoamaan uuden Jackalope Hotel Mornington Peninsula hotellin asiakaspalvelutiimiä ja suunnittelemaan hotellin asiakaspalvelukonseptia.

Australian jälkeen Alexandran matka jatkui 2018 FIFA World Cup Russia Venue manageriksi Pietariin. Seuraavaksi työksi valikoitui konsepti- ja kehityskoordinaattorin määräaikainen tehtävä SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksessa. Työ ainoan ison kotimaisen hotelliketjun konseptoinnissa oli todella mielenkiintoista. Tästä huolimatta seuraava, erilainen urasteppi oli jo Alexandralla mielessä.

2019 hänet hyväksyttiin lentoemäntäkoulutukseen (Finnair Flight Academy) ja valmistuttuaan Alexandra ehti työskennellä nelisen kuukautta lentoemäntänä ennen kuin korona tuli ja muutti arjen. Lentoliikenteen vähennyttyä merkittävästi oli hänellä mahdollisuus suorittaa Finnairin henkilökunnalle suunnattuja Haaga-Helian avoimen AMK:n kursseja (Degree Programme in Aviation Business). Alexandra jatkoi myös 2019 aloitettua ylempää ammattikorkeakoulututkintonaan (Tradenomi, SAMK AMK). Syksyllä 2020 Alexandran lomautus Finnairilta muuttui toistaiseksi voimassa olevaksi ja hän alkoi miettiä väliaikaista työtä.

Urahyppy StaffPointilla

Alexandralla oli kaksi erilaista tehtävää tai työnantajaa työtoivelistallaan. Ensimmäinen näistä täyttyi, kun Alexandra rekrytoitiin StaffPointin kautta Stockmannin logistiikkakeskukseen Tuusulaan Hullujen päivien ajaksi. Tehtävä oli verkkokaupan tilausten pakkausta ja muutaman viikon määräaikainen työ jatkui lopulta puolitoista kuukautta Alexandran siirryttyä toiselle osastolle tavaroiden vastaanottoon ja hoitamaan palautuksia. Hän oli aina ollut kiinnostunut logistiikasta ja nähdä, mitä logistiikka on ja miten se toimii. Stockmannin logistiikkakeskuksen jälkeen hän siirtyi työskentelemään sairaalan sisälogistiikkaan HUS-Logistiikalle. Kuukauden aikana hän näki, mitä ison organisaation sisälogistiikka on.

Toinen bucket list -raksi tuli Alexandran päästyä töihin Stockmannin tavarataloon kassamyyjäksi joulusesonkiin. Stockmannin asiakkaana hän piti jo ennestään Stockmannin fiiliksestä ja tavasta palvella asiakkaita. Työskennellessään hän pääsi itse tekemään asiakaspalvelua, joka on aina ollut hänelle itselleen tärkeä osa työtä.

Millaista vuokratyö StaffPointilla on ollut?

”Työ StaffPointilla oli ensimmäinen vuokratyökokemukseni”, toteaa Alexandra ja jatkaa työllistymisen sujuneen nopeasti. Kysymyksiin on vastattu aina ripeästi ja sopimukset, myStaff-app ja kokonaisuus ovat toimineet hyvin! StaffPointin henkilökunta on ollut mukana aktiivisesti kaikissa vaiheissa ja siirtymiset tehtävästä tai asiakasyrityksestä toiseen ovat olleet sujuvia. Myös omat toiveet on huomioitu aikatauluissa. Alexandralle vuokratyö on ollut mahdollisuus kokeilla aivan uudenlaisia töitä ja asiakasyritykset ovat olleet Alexandran mielestä aivan erinomaiset.

Alexandra kiittää myös asiakasyrityksiä huolellisesta perehdytyksestä; jo työn alkuvaiheessa on ollut selkeää, mitä työ on ja miten sitä tehdään. Vuokratyöntekijänäkin oli helppo päästä mukaan mukaviin tiimeihin ja kokea itsensä ihan oikeaksi tiimin jäseneksi. Yhdessä työtä tehden myös tutustui uusiin ihmisiin ja heidän tarinoihinsa.

Alexandralla näitä töitä on yhdistänyt rakkaus asiakaspalveluun ja halu työskennellä ihmisten kanssa. Hän nauttii voidessaan parantaa toisen ihmisen päivän. Usein välineenä on hymy. Saa auttaa ihmistä vaikuttaen väliaikaisesti häneen - parhaimmillaan hyvällä tavalla. ”Kaikki ihmiset voi korvata, mutta voit rakentaa oman elämäsi auttamalla ihmisiä ja antaa hyvän hetken”, kertoo Alexandra työfilosofiastaan, ja jatkaa: ”Voit antaa palvelua jollekulle – samalla kehittä itseäsi kokemalla toisen ihmisen elämää. Se on kuin taiteilijan elämää. Et ole tänään sama kuin eilen, etkä huomenna sama kuin tänään, mutta voit vaikuttaa siihen, mitä olet tulevaisuudessa”.

Mitä sanoisit henkilölle, joka miettii vuokratyötä?

” Ehdottomasti! Pitää olla valmiina haasteita vastaan. Mutta se ei ole haaste vaan se uusi kokemus, jolla rakennat itseäsi tulevaisuuteen. Itse olen tutkimusmatkailija. Rakastan kokeilla uutta. Hienoa, että on yrityksiä, jotka antavat mahdollisuuden kokeilla myös työtä, josta aiemmin ei ole kokemusta tai huolimatta ”ylikouluttautumisesta”!” summaa Alexandra omaa tilannettaan: ”Nykyaikana kaikki muuttuu nopeasti ja kokemus useasta alasta on varmasti plussaa. Tulevaisuudessa vuokratyö onkin yhä kätevämpi keino työllistyä, koska se tarjoaa vaihtoehtoja esimerkiksi yhden toimialan hiljentyessä vaikka pandemian vuoksi.”

Alexandra korostaa myös, että vuokratyön kautta voi tutustua hyvinkin erilaisiin töihin ja kokea, haluaako tehtävässä tai alalla työskennellä jatkossakin. Vuokratyöstä saa näkökulmaa oman urapolun rakentamiseen.

”Suosittelen olemaan rohkea kokeilemaan jotain kivaa ja uutta työelämässä! Kokemukseni ovat hyviä ja voin lämpimästi suositella StaffPointia työnantajana”, tiivistää Alexandra Gashkova haastattelun lopuksi.

Kiitos Alexandra, että kerroit uratarinasi! Vaikka toivommekin, että pääset pian takaisin unelmatyöhösi lentämään, toivomme tietysti, että haluat jatkossakin työskennellä meillä StaffPointilla – silloin, kun se sopii aikatauluihisi!