Osaaminen näkyviin -kampanja alkaa

StaffPoint TyonOsaajat 2021 webinaari-uutinen2

Sitran lanseeraamia Osaaminen näkyviin -teemaviikkoja vietetään 30.8 - 12.9.2021. Kampanjan tavoitteena on innostaa ja kannustaa osaamisen huomaamiseen, herättää julkista keskustelua omien kykyjen tunnistamisen tärkeydestä sekä tuoda yhteen osaamiskentän monenlaisia toimijoita yhteen. StaffPoint-konsernista mukana kampanjassa on valmennustalo Spring House.

"Hienoa olla mukana Osaaminen näkyviin -teemaviikoilla! Työssämme tärkeässä osassa on osaamisen tunnistaminen, sanoittaminen ja hyödyntäminen. Olemme aina tehneet työtä ihmisten auttamiseksi työelämään; tässä tärkeässä osassa on olemassa olevan osaamisen tunnistaminen", kiteyttää toimitusjohtaja Minna Lindholm-Lähde.

Arvokas osaaminen

"Spring Housen valmennuksiin osallistuu erilaisissa tilanteissa olevia henkilöitä; nuoria, kotoutujia, osatyökykyisiä ja työelämän murroskohdissa olevia ammattilaisia. Heillä kaikilla on osaamista ja meidän tehtävämme on tukea sen huomaamisessa ja tukea tekemään kunkin osaaminen näkyväksi" toteaa Lindholm-Lähde.

"On tärkeää, että ihmiset oppivat arvostamaan ja havaitsemaan omaa osaamistaan. Olemassa olevaan osaamiseen keskittyminen on olennaista. Osaaminen ei tule pelkästään opinnoista tai työstä, vaan sitä kertyy myös esimerkiksi harrastuksista ja perhe-elämästä; erilaisten arjen ärsykkeiden kautta", tiivistää maahanmuuttajapalveluiden johtaja Kristel Kivisik.

Oman osaamisen löytäminen ja käyttäminen

Osaaminen pitää osata havaita, huomata ja tehdä näkyväksi. Näin syntyy uusia oivalluksia ja ovet uuteen avautuvat.

Kivisik ottaa esimerkiksi maahanmuuttajan osaamisen sanoittamisen. Osaaminen on ehkä hankittu erilaisessa yhteiskunnassa, mutta se on silti osaamista, jonka hyödyntäminen Suomessa on merkityksellistä niin henkilölle itselleen, kuin työvoimapulan vaivaamilla toimialoilla.

Osaamisen sanoittamista tarvitsee myös moni nuori, jolla työkokemusta tai koulutusta ei vielä ole kertynyt. Hän on kuitenkin voinut saada osaamista esimerkiksi harrastuksista tai vaikka vapaaehtoistoiminnasta.

"Kun osaamista lähdetään selvittämään ja avaamaan, ovat löydöt hyödyllisiä, kasvattavat itsetuntoa ja motivoivat eteenpäin. Osaamisen tunnistaminen tuo uutta näköalaa tulevaisuuteen ja avaa ovia. On upeaa jatkaa tätä työtä valmennettaviemme hyväksi myös tulevaisuudessa!" tiivistää Kristel Kivisik.

Ilmoittaudu mukaan Spring Housen Osaajat osallisiksi -teemawebinaariin 7.9.

Lue lisää kampanjasta Osaaminen näkyviin