Työstä turvaa -hanke tarjoaa yrityksille väylän työllistää sotaa pakenevia ukrainalaisia

Ukrainan kriisi on koskettanut koko yhteiskuntaa ja nostanut esiin valtavan auttamishalun. Elinkeinoelämän keskusliitto EK käynnistää yhdessä StaffPoint-konsernin kanssa Työstä turvaa -hankkeen, jonka avulla on mahdollista tarjota työtä Ukrainasta sotaa paenneille ihmisille. Hanke kokoaa yrityksiä auttamaan ukrainalaisten tilapäisessä asettautumisessa ja integroitumisessa suomalaiseen työelämään.

tiedotustilaisuus
Kuvassa StaffPoint-konsernin toimitusjohtaja Anu Ahokas, ukrainalainen Lena, joka on työllistymässä hankkeen koordinaattoriksi ja EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

StaffPoint-konserni pyysi EK:ta toimimaan koordinaatioroolissa, jotta yritysten auttamishalu saadaan parhaiten kanavoitua.

”Haluamme osaltamme auttaa ukrainalaisia työllistymään, kun aika on oikea. Työn tekeminen voi osaltaan auttaa toipumisessa. Tarjoamme työnvälitysosaamisemme sekä työnvälitysalustamme TalentPointin hankkeen avuksi pro bono -periaatteella neljän kuukauden ajan. Pyrimme löytämään työpaikan mahdollisimman monelle ukrainalaiselle hankkeessa mukana olevien yritysten kautta,” kertoo StaffPoint-konsernin toimitusjohtaja Anu Ahokas.

Suuri joukko eri alojen yrityksiä puolestaan tarjoaa matalalla kynnyksellä töitä ja maksaa siitä työntekijöille työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

”Tavoitteena on tarjota työtä niille Suomeen tulleille ukrainalaisille, joilla on toive tehdä työtä oman arjen helpottamiseksi ja kotoutumiseksi, kunnes tilanne selkiintyy. Koordinoidulla toiminnalla saamme elinkeinoelämän auttamishalun suunnattua yhteiseksi hyväksi,” EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

Mukaan on saatu iso joukko suomalaisia yrityksiä ja tavoitteena on työllistää aluksi 200–400 ukrainalaista ja muuta turvapaikanhakijaa, joilla on työlupa. Yritykset voivat osallistua auttamiseen tarjoamalla työpaikkoja hankkeen kautta. Hanke on avoin kaikille yrityksille.

Mukana aloituksessa ovat StaffPoint, HOK Elanto, Lapland Hotels, Kruunu Herkku, L&T, Compass Group, Manna Group, Fazer, Pihla Group, Posti, Konepajakoulu, Scandic, Bestseller, Valmet, Attendo, Elisa, Kesko ja Skanska.

TalentPoint -työnhakualusta on avattu ukrainaksi.

Työstä turvaa -hanke

Lisätietoja:
EK, johtaja Riikka Heikinheimo, p. 046 922 9692
StaffPoint-konserni, Head of International Services Jenny von Knorring, 050 366 9801

Yhteystiedot päivitetty 27.4.2022