
Valmennusta, kielitukea ja konkreettisia työllistymisiä – Spring Housen palvelu tuo tulosta Tampereella
Spring House on vuoden 2024 alusta lähtien tarjonnut työnhakupalvelua vieraskielisille maahanmuuttajataustaisille työnhakijoille Tampereen seudun työllisyysalueella. Palvelun tavoitteena on edistää nopeaa työllistymistä ensisijaisesti avoimille työmarkkinoille tarjoamalla yksilöllisiä ratkaisuja, mutta samalla vahvistaa asiakkaiden työelämävalmiuksia niin, että myös pitkän aikavälin tavoitteet työelämässä ovat saavutettavissa. Palvelu jatkuu vuoteen 2026 asti.
Urasuunnittelua, työelämävalmiuksia ja työhön kiinnittymisen tukea
Urasuunnittelua ja työelämävalmiuksia, kuten digiosaamista ja suomen kielen taitoa, vahvistetaan enintään kuuden kuukauden mittaisella valmennusjaksolla. Tavoitteena on nopeuttaa työllistymistä sekä ennen kaikkea varmistaa sen kestävyys.
Palvelussa henkilökohtaisiin työelämätavoitteisiin pyritään monipuolisin keinoin: työhön tutustumisjaksot ja työkokeilut toimivat reitteinä työelämään, eivätkä ole palvelun tavoitteita itsessään. Lisäksi palvelussa voidaan hyödyntää palkkatukea työllistymisen edistämiseksi.
Asiakkaan tuki ei pääty välittömästi työelämään siirtymisen jälkeen, vaan jatkuu myös työpaikoilla esimerkiksi työkokeilun, työhön tutustumisjakson aikana tai jopa työllistymisen jälkeen. Työelämässä ollessaan asiakkaan ymmärrys omasta osaamisestaan, kyvyistään ja ammattitaidostaan syvenee, mikä tukee palvelun tarjoamaa ohjausta. Työpaikoilla annettava kielituki toteutetaan toiminnallisesti ja yksilöllisesti, vahvistaen kielen jatkuvaa oppimista arjessa.
Palvelun toimenpiteet tukevat vahvasti asiakkaiden pitkän aikavälin työelämätavoitteita ja vahvistavat heidän valmiuksiaan saavuttaa nämä tavoitteet myös palvelun päättymisen jälkeen. Esimerkiksi pitkän aikavälin tavoitteena voi olla koulutuksen aloittaminen tai työllistyminen omaa koulutusta vastaavaan ammattiin.
Yhdistävänä tekijänä halu päästä töihin
Palveluun ohjautuvien asiakkaiden vahva motivaatio työllistyä on keskeisessä asemassa palvelun tuloksellisuudelle.
Tulokset ovat olleet rohkaisevia, vaikka kielitaito tai ammatillinen osaaminen eivät ole olleet ennakkoehtoja palveluun osallistumiseen. Palveluun voidaan joustavasti ottaa mukaan asiakkaita, joiden suomen kielen taito on vähintään A1–A2-tasolla, tai jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa latinalaisilla kirjaimilla taikka omalla äidinkielellään. Yhdistävänä tekijänä on asiakkaiden halu hakea töitä ja päästä työelämään.
Henkilökohtainen, joustava ja tavoitteisiin mitoitettu palvelu tukee onnistumista
Palvelun menestys perustuu siihen, että se on matalan kynnyksen yksilöllistä valmennusta ja ohjausta kohti työelämää. Työhön kiinnittymisen tuki niin palkkatyössä kuin työkokeilussakin on mahdollistanut kestäviä, asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja.
Palvelun toteutuksen joustavuus, monipuoliset asiakaskohtaiset räätälöintimahdollisuudet, sekä kohderyhmälle ja palvelun tavoitteille suhteutettu 6 kuukauden kesto, ovat antaneet raamit onnistuneelle toteutukselle.
Keskimäärin kolmen kuukauden jälkeen asiakas sijoittuu ja saa tukea työelämään kiinnittymiseen
Palveluun on tähän mennessä osallistunut jo 490 asiakasta, ja heidän keskimääräinen palvelussa viettämänsä aika on 5,5 kuukautta. Spring House on seurannut, kuinka moni asiakas palvelun aikana siirtyy työelämään tai koulutukseen, mikä kuvaa hyvin asiakkaiden aktiivisia pyrkimyksiä sekä monipuolisia keinoja työelämävalmiuksien vahvistamiseen ja työllistymisen tukeen.
Työllistymiset ja muut sijoittumiset tapahtuvat keskimäärin 3 kuukauden palvelujakson jälkeen. Palvelun aikana jopa 36,5 % asiakkaista on työllistynyt, 16 % on osallistunut työkokeiluun tai työhön tutustumisjaksolle, ja 16 % on hakeutunut koulutukseen. Näiden palvelunaikaisten sijoittumisten jälkeen palvelu ei ole päättynyt, vaan asiakkaille on tarjottu tukea heidän kiinnittyessään uuteen työhön tai opintoihin.
"Vahvasta työmotivaatiosta huolimatta palvelussamme moni vieraskielinen työnhakija tarvitsee lisätukea työpaikalla, jotta työsuhde jatkuisi palvelun enimmäisajan eli 6 kuukauden jälkeenkin. Haluamme kestäviä työllistymisiä ja tarjoamme osaamista ja toimintamalleja, jotka auttavat sekä asiakkaita että työnantajia tukemaan vieraskielisten integroitumista työelämään. Toiveemme ja tavoitteemme on, että asiantuntemuksemme tarjoama tietotaito vakiintuu työpaikkojen arkeen ja edistää monimuotoisuutta rekrytoinnissa." - Eevi van Liere, projektipäällikkö
Kuusi kuukautta ja konkreettisia siirtymiä työelämään sekä korkeaa asiakastyytyväisyyttä
Palvelupolun kokonaisuudessaan loppuun asti suorittaneita asiakkaita on tähän mennessä ollut jopa 59% kaikkiaan 490 asiakkaasta.
Tulokset palvelun loppuun asti suorittaneista henkilöistä ovat lupaavia: 38 % oli työelämässä, 15 % koulutuksessa ja 11% työkokeilussa.
Ei-sijoittuneille ja palvelun päättäneille asiakkaille laaditaan selkeä jatkosuunnitelma työelämään tai opintoihin siirtymistä varten. Lisäksi heidän työelämävalmiutensa ovat vahvistuneet huomattavasti palvelun aikana. Tuoreen asiakaspalautteen perusteella (05–09/2025) palvelun koetaan olevan asiakkaille erittäin merkityksellinen:
- 79% arvioi osaavansa hakea töitä hyvin tai erittäin hyvin
- 91% uskoi löytävänsä töitä todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti
- 82.5% arvioi oppineensa lisää suomen kieltä palvelussa hyvin tai erittäin hyvin
Ota yhteyttä – rakennetaan yhdessä kestävä polku työllistymiseen
Spring Housessa tavoitteemme on, että jokainen työnhakija-asiakkaamme löytää paikkansa työelämässä – ei vain nopeasti, vaan pysyvästi. Työelämän monimuotoisuus kasvaa askel askeleelta, kun yhdessä luomme toimivia ratkaisuja työllistämiseen.

Tommi Malinen
Asiakkuusvastaava - Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Kaakkois-Suomi
045 788 16730