Hyppää pääsisältöön
Kuvituskuvassa on nuori työntekijä.

Kohtaavatko kesätyön odotukset?

11.03.2025
BlogiTyöelämäKesätyö

Kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään. Jokainen meistä muistaa ensimmäisen kesätyön – hyvässä ja pahassa. Kesätyö on tärkeä; yksi askel kohti aikuisuutta ja itsenäisyyttä. Kesätyö kerryttää uusia taitoja, kokemuksia ja kavereita sekä sitä kaivattua omaa taskurahaa.

Nuorten Kesätyöodotukset

StaffPointin kautta työllistyy tänäkin kesänä satoja nuoria. Nuorten odotukset kesätöiltä ovat moninaisia ja riippuvat heidän omista mieltymyksistään ja tavoitteistaan. StaffPointin toteuttamassa pulssikyselyssä (Kesätyöodotukset 2024) nuoret arvostivat erityisesti positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Nuoret nostivat esille tärkeysjärjestyksessä seuraavia asioita:

  1. Reilu ja yhdenvertainen työyhteisö
  2. Hyvä perehdytys uusiin työtehtäviin
  3. Mahdollisuus oppia uutta ja erehtyäkin
  4. Oikeudenmukaisuus työntekijöitä kohtaan
  5. Selkeä ja riittävä viestintä
  6. Kannustava esihenkilö ja työyhteisö
  7. Kunnon palkka

Työnantajien odotukset kesätyöntekijöiltä

Työnantajien odotuksissa korostui erityisesti kesätyöntekijöiden aktiivinen ja itsenäinen työskentelyote; uskalletaan kysyä ja tarkentaa, jos ei ymmärretä. Työnantajien TOP10-odotukset kesätyöntekijöille olivat:

  1. Rohkeutta sanoa ääneen, jos ei ymmärrä heti jotain
  2. Halua oppia ja kehittyä
  3. Innostunutta asennetta
  4. Luotettavuutta
  5. Oikeaan aikaan työvuorossa valmiina
  6. Uskallusta yrittää, vaikkei olisi ihan varma
  7. Positiivista ilmettä
  8. Tarkkuutta työskentelyssä
  9. Itsenäistä työskentelyotetta
  10. Joustavuutta tehtävissä

Entä kohtaavatko odotukset?

Vaikka nuorten ja työnantajien odotukset kesätöistä olivat osittain yhteneväisiä, on löydettävissä myös eroja. Työnantajat toivovat kesätyönuorilta aktiivista ja itsenäistä otetta, mutta monet nuoret ovat ensikertaa mukana työelämässä. Heillä ei ole aiempaa kokemusta työelämän normeista, saati työyhteisön ja yrityksen kulttuurista, työtehtävien prosesseista tai muista vakiintuneista käytänteistä. Tämä voi aiheuttaa epävarmuutta ja estää heitä kysymästä kysymyksiä. Vaikka perehdytyksellä on merkittävä rooli, on toistoa ja tukea saatava myös ensimmäisten päivien jälkeen. Kaikkea ei voi oppia kerralla.

Meidän työnantajien tulisi muistaa, että nuoret tarvitsevat aikaa ja tukea oppimiseen. Kannustava ilmapiiri antaa nuorille positiivisen kokemuksen työyhteisöstään, omasta pärjäämisestään sekä rohkaisee vuorovaikutukseen.

Kuinka tätä kaivattua rohkeutta kysyä kysymyksiä, ilmaista epävarmuutta tai tuoda omia havaintoja esille, voisi työssä vahvistaa. Keräsimme muutamia ajatuksia meille työnantajille:

1. Avoin ja kannustava ilmapiiri luo turvallisuutta:

Meidän työnantajien tulisi luoda työpaikalle ilmapiiriä, jossa myös kesätyöntekijät tuntevat olonsa tervetulleiksi ja arvostetuiksi osaksi työyhteisöä. Tämä voidaan vahvistaa esimerkiksi säännöllisissä tiimipalavereissa, joissa ollaan kiinnostuneita myös kesätyöntekijän näkemyksistä.

2. Selkeä viestintä ei synny työelämän jargoniasta:

Työnantajien tulisi varmistaa, että viestintä on selkeää ja ymmärrettävää myös uudelle tulokkaalle. Tämä auttaa kesätyöntekijöitä tuntemaan olonsa varmemmiksi ja rohkaisee heitä esittämään kysymyksiä, jos jokin asia on epäselvä. Työyhteisön toimintatavat, kulttuuri sekä työtehtävän tavoitteet on hyvä sanoittaa selkeästi. Kun nuorelle on selvää omaan työhönsä kohdistuvat odotukset, heidän on helpompi kysyä epäselvissä tilanteissa ohjeita.

3. Perehdytys ja mentorointi avainasemassa:

Perehdytys on avain onnistuneeseen kesätyön alkuun. Voisiko esihenkilön lisäksi olla tukena vaikka työkaveri, jolta voisi kysyä epäselvät asiat. Hyvä mentori voi tarjota arvokkaita neuvoja ja ohjeita, jotka auttavat nuoria työntekijöitä kasvamaan ammatillisesti ja sukeltamaan nopeammin osaksi työyhteisöä.

4. Palaute rakentaa varmuutta:

Säännöllinen ja rakentava palaute auttaa kesätyöntekijöitä ymmärtämään, missä he ovat onnistuneet ja missä on parantamisen varaa. Kun kesätyöntekijät kokevat saavansa ohjausta, he ovat todennäköisemmin tyytyväisiä työkokemukseensa ja suosittelevat yritystä myös muille.

Kiitos, että pidät nuoren kohtaamista tärkeänä osana kesätyöjaksoa!

Henkilökuva

Teea Hurme-Rintala

Markkinointi- ja viestintäjohtaja

040 725 7477

[email protected]