Sosiaalinen media on lähes kaikille meistä arkipäivää, etenkin vapaa-ajan käytössä. Sosiaalista mediaa voidaan kuitenkin hyödyntää monilla tavoilla myös rekrytoinnissa niin työnantajien, kuin työnhakijoidenkin toimesta.
LinkedIn
LinkedIn on lähtökohtaisestikin suunniteltu ammatilliseen verkostoitumiseen, eli mahdollisuudeksi löytää oman alan osaajia ja vaikuttajia. LinkedIniä käytetään myös paljon oman osaamisen näkyväksi tekemiseen. Yritykset käyttävät LinkedIniä suoraan rekrytointiin ja julkaisevat muun muassa työpaikkailmoituksia siellä.
Työnhakijana LinkedIniä kannattaa hyödyntää juuri näissä asioissa. Varmista, että profiilisi on huolellisesti laadittu. Siinä tulee olla hyvä tiivistelmä (summary) sekä omat yhteystietosi helposti saatavilla. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluihin ja kommentoimalla mielenkiintoisia julkaisuja on mahdollista näyttää omaa osaamista ja aktiivisuutta. Aktiivinen osallistuminen osoittaa halua työllistyä ja kehittyä omalla alalla. LinkedInissä liikkuu paljon headhuntereita, jotka etsivät oikeita osaajia piilotyöpaikkoihin.
Ryhmiin kuulumalla ja yrityksiä seuraamalla on mahdollista kalastella piilotyöpaikkoja ja kuulla oman alan uutisia sekä löytää uusia kontakteja työelämästä. Näin voit myös kasvattaa omaa verkostoasi ja päästä jyvälle monista uusista mahdollisuuksista.
Facebook
Facebookin käyttö rekrytoinnissa yleistyy koko ajan ja jo nyt monet yritykset ilmoittavat uusista työpaikoista ainoastaan yrityksen omalla Facebook-sivuilla. Syynä tähän on osin kulujen vähentäminen – osin kiinnostuneiden hakijoiden tehokas tavoittaminen; hakija, joka on jo tykännyt yrityksen Facebook-sivusta, on hyvin todennäköisesti myös kiinnostunut yrityksestä.
Facebookia pystyy muutenkin hyödyntämään verkostoitumiseen ja piilotyöpaikkojen etsintään. Esimerkiksi kaupunkien omat Facebook-ryhmät ovat täynnä paikallisia uutisia ja tapahtumia, näin ollen myös vinkkejä paikallisista työpaikoista.
Muita työnhaussa auttavia Facebook-ryhmiä on muun muassa Työnhaun neuvola ja Ompeluseura.
Instagram
Instagramia on mahdollista käyttää omien kiinnostusten esiintuomiseen, samaten kuin henkilöbrändin luomiseen ja muokkaamiseen. Siisti ja mielenkiintoinen Instagram-tili on ilo linkittää työnantajalle työhakemuksen yhteydessä.
Itse olen myös huomannut useita työpaikkailmoituksia Instagramissa, joten muistakaa seurata itseänne kiinnostavia yrityksiä ja brändejä. Kommentoimalla ja tykkäämällä yritysten julkaisuista voit jäädä paremmin yrityksessä mieleen.
Myös esimerkiksi nuorille suunnatuilla Ohjaamoilla on käytössään Instagram. Kanavan mielenkiintoista sisältöä ja vinkkejä voi hyvin suositella myös yli kolmekymppisille työnhakijoille!
Muut kanavat
Sosiaalisessa mediassa on valtavasti erilaisia kanavia erilaiseen käyttöön. Omat harrastukset voi hyvin lisätä linkkeinä työhakemukseen tai CV:n loppuun ja todella hyvä niitä on linkittää myös LinkedInin tiivistelmään.
Tällaisia harrastuksia voi olla esimerkiksi: piirtäminen, maalaus, valokuvaus (DeviantArt, Flickr, Tumblr, Pinterest) kirjoittaminen/bloggaus (Blogger, Tumblr, Wordpress), vloggaus, striimaus, videoeditointi (Youtube, Twitch)
Lisää apua sosiaalisen median hyödyntämiseen saat muunmuassa Spring Housen webinaareista: Sosiaalinen media työnhaussa ja LinkedIn edistyneille.
Käytä sosiaalista mediaa hyödyksi työnhaussa rohkeasti ja ennakkoluulottomasti!
#TyönOsaajien somevinkit tarjosi Spring Housen työnhaunohjaajana työskentelevä Eveliina Ketola.