
HoReCa toimialajohtajan näkemys vuodesta 2025
Niin kuin olemme jo ”tottuneet” koronasta lähtien, vuodesta 2024 ei erilaisia käänteitä puuttunut. Asiakkaiden asiakasvirtojen ennustaminen oli erittäin haastavaa, joka teki työvoiman resursoinnista vaikeaa.
Työntekijätyytyväisyytemme oli kuitenkin erittäin korkea, 92,1% josta olemme todella ylpeitä, siitäkin huolimatta, että tässä taloudellisesta tilanteessa emme voineet tarjota osaajillemme niin paljon töitä kun he olisivat halunneet tehdä.
Otimme aktiivisen roolin yhteiskunnallisissa ja taloudellisissa haasteissa, pyrkien tukemaan omalla osaamisellamme ja tekemisellämme niin asiakasyrityksiämme kuin työntekijöitämme. Tänä vuonna kauttamme HoReCa työvuoroja teki yli 4 400 osaajaa niin osa-aikaisesti, kokoaikaisesti kuin vaikkapa opintojensa ohessa valtakunnallisesti.
Työ, tekijä ja osaaminen kohtasivat: toimitusvarmuutemme on yli 97 %.
2024 haasteet ratkaistiin innovatiivisilla ratkaisuilla ja tiiviillä yhteistyöllä. Tämän tuloksen tuo esiin myös tekemämme asiakastyytyväisyyskysely, jossa asiakastyytyväisyytemme on huikeat 95,3 %.
Yli 55-vuotiaiden työllistyminen nousi esiin toistuvasti useassa eri mediassa. StaffPoint toi tärkeää aihetta myös esiin niin podcasteissa kuin sosiaalisessa mediassa. Kauttamme työllistyi 55+ HoReCa-alan osaajia lähes 450.
Vastuullisuus on meillä tärkeässä roolissa, joten tätä kelpaa hehkuttaa: StaffPoint ylsi Oikotie Työpaikat, Schibsted Suomi Oy Vastuullinen työpaikka -tutkimuksessa suurten organisaatioiden sarjassa hienosti sijalle 4!
Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia haasteita ja mahdollisuuksia HoReCa-alalle
Talousnäkymät viittaavat siihen, että monissa kehityssuunnissa on nähtävissä positiivisia merkkejä. Ennusteiden mukaan HoReCa-ala pyrkii kehittymään elinvoimaisemmaksi ja houkuttelevammaksi sekä työvoiman että asiakkaiden näkökulmasta. Keskiössä on kestävyys ja ruokahävikin minimointi, mikä vastaa kasvaviin ympäristötietoisuuden vaatimuksiin.
Vuonna 2025 HoReCa-ala kamppailee nousevien kustannusten, kuten elintarvikehintojen, energian ja työvoimakulujen kanssa. Myös uudet veromuutokset, kuten arvonlisäveron korotukset, vaikuttavat alamme kannattavuuteen.
StaffPointin HoReCa-tiimi tarjoaa asiakkailleen merkittäviä apuja myös ensi vuonna, jolloin osaajapulan ja työvoimakilpailun odotetaan voimistuvan.
Julkisen sektorin uudistukset ja automaation lisääntyminen tuovat haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Esimerkiksi digitalisaation edistäminen on hallituksen agendalla, ja tämä voi vaikuttaa alaamme esimerkiksi kustannustehokkaiden ja automatisoitujen ratkaisujen muodossa. StaffPoint jatkaa polullaan digitaalisena edelläkävijänä, säilyttäen myStaffin automaatiobuukkausten määrän lähes 90 prosentissa. Ihmistyön merkitys ei kuitenkaan poistu alalta, jossa palvelu ja asiakaskokemus ovat avainasemassa. Digitalisaatio ja robotiikan käyttö ei korvaa horeca-alan osaajia!
Osaajapula
Vuonna 2025 HoReCa-ala Suomessa tulee kohtaamaan merkittäviä haasteita työvoiman saatavuudessa. Väestön rakennemuutos, suuri eläköitymisaalto, vaikuttaa koko palvelusektoriin. Työvoiman saatavuushaasteet vaikuttavat alamme resurssien hallintaan, mikä vaatii innovatiivisia rekrytointi- ja koulutusstrategioita. Työvoiman saatavuuden haasteet nousevat loppuvuotta kohti. Kilpailu vähenevistä työntekijöistä muiden toimialojen kanssa tekevät tilanteesta vaikean.
Nyt on aika, jolloin tulee pitää kiinni osaajista esimerkiksi tarjoamalla lisätöitä ja koulutuksia. Alamme on riippuvainen sesonkityöntekijöistä ja osa-aikatyövoimasta, mutta houkutella ja sitouttaa ihmisiä alalle on haastavaa, mutta ei mahdotonta. Me StaffPointilla olemme tähän jo vuosien kokemuksella tottuneet ja tarjoamme ratkaisut niin työntekijöille kuin yrittäjille.
Kansainvälinen työvoima
Maahanmuuton mahdollisuudet työvoimapulan ratkaisijana voivat jäädä rajallisiksi ilman aktiivisia toimenpiteitä. Osaajapulan täyttämiseksi yhä useammat asiakkaistamme ovat kääntyneet kansainvälisten työntekijöiden puoleen, mutta tämä vaatii joustavampia ja tehokkaampia lupaprosesseja sekä panostuksia perehdyttämiseen.
Olemme StaffPointilla jo vuosia panostaneet kansainvälisten työntekijöiden saatavuuteen oman kv-tiimimme huikealla menestyksellä. Meillä on vakiintunut prosessimme tämän hoitamiseen halliten mutkikkaat lupaprosessit. Vuonna 2024 konsernimme työllisti 2 000 kansainvälistä työntekijää, edustaen 105 eri kansalaisuutta. Kv-työntekijät ovat myös tärkeä osa HoReCa-alan työvoiman tarpeen saavuttamisessa ja tulee lähivuosina korostumaan entisestään.
Kouluttaminen
Työntekijöiden kouluttaminen ja jatkuvan ammatillisen kehittymisen tukeminen ovat meillä avainasemassa.
StaffPoint HoReCa jatkaa yhteistyötään oppilaitosten kanssa, jotta mahdollistamme alalle valmistautumista. Meidän tavoitteemme on lisätä opintopolkujen houkuttelevuutta. Tämä helpottaa työntekijöitä pääsemään alalle jo opiskeluvaiheessa. Esimerkiksi StaffPointin oma StaffKokki -koulutusmallimme tarjoaa suoran polun työelämään.
Omalla oppisopimus tuotteellamme StaffOppilla karsimme alan osaajapulaa ja mahdollistamme aikuisten opintopolkuja sekä työllistymistä HoReCa-alalla.
Erilaisilla koulutus- ja valmennusratkaisuilla tuomme alalle motivoitunutta ja osaavaa työvoimaa. Järjestämme myös alan sisäisiä valmennuksia, joissa työntekijöitä tuetaan kehittämään omia taitojaan sekä etenemään urallaan, kuten esimerkiksi StaffAcademyn StaffCarte ja StaffBar-valmennukset.
Haasteiden voittaminen
Vuonna 2025 haasteiden voittaminen edellyttää joustavuutta, tehokasta kustannusten hallintaa ja kykyä sopeutua kuluttajien ja työmarkkinoiden muuttuvaan dynamiikkaan. StaffPoint tarjoaa valtakunnallisesti ratkaisuja vuorojen suunnitteluun ja työvoiman saatavuuteen ja hallintaan.
Palveluratkaisujamme ovat mm:
- Osaajien henkilöstövuokraus
- Osaajien suorarekrytointi omaan organisaatioosi
- StaffAcademyn valmennukset kuten urapolkuvalmennukset sekä uusien työntekijöiden perehdytykset työtehtäviin
- Koulutuspolut: oppilaitosyhteistyö, työntekijöiden oppisopimukset ja yhteistyökoulutukset
- Työntekijän ja työpaikkojen yhdistäminen
- Kansainvälisen työvoiman henkilöstövuokraus ja rekrytointi
- Osaavat Lapin sesonkityöntekijät valtakunnallisesti kesätöihin
Markko "Larry" Saukkonen, toimialajohtaja, HoReCa, StaffPoint
Tämä toiminto vaatii evästeitä. Ole hyvä ja anna suostumuksesi niiden käyttöön ja yritä uudelleen.