Hyppää pääsisältöön
nainen katsoo puhelinta

Näin hyödynnät sosiaalista mediaa työnhaussa

08.04.2025
BlogiTyöelämä

Sosiaalinen media on nykyisin lähes kaikille meistä arkipäivää, erityisesti vapaa-ajan käytössä. Mutta tiesitkö, että sosiaalista mediaa voi hyödyntää monella tapaa myös rekrytoinnissa – niin työnantajien kuin työnhakijoidenkin toimesta?

LinkedIn

LinkedIn on suunniteltu erityisesti ammatilliseen verkostoitumiseen ja oman alan osaajien sekä vaikuttajien löytämiseen. Se on myös erinomainen alusta oman osaamisen esittelyyn. Monet yritykset julkaisevat työpaikkailmoituksia LinkedInissä, ja sitä käytetään suoraan rekrytointiin.

Varmista, että profiilisi on huolellisesti laadittu. Hyvin kirjoitettu tiivistelmä (summary) ja helposti saatavilla olevat yhteystiedot ovat tärkeitä. Osallistumalla aktiivisesti keskusteluihin ja kommentoimalla mielenkiintoisia julkaisuja voit osoittaa osaamistasi ja aktiivisuuttasi. Aktiivinen osallistuminen LinkedInissä kertoo työnantajille, että olet valmis kehittymään ja että haluat työllistyä.

LinkedInissä liikkuu myös paljon headhuntereita, jotka etsivät oikeita osaajia piilotyöpaikkoihin. Kannattaa seurata mielenkiiintoisia yrityksiä – näin voit saada tietoa piilotyöpaikoista ja uusista mahdollisuuksista ennen kuin ne tulevat julki.

Facebook

Facebookin käyttö rekrytoinnissa on kasvamassa, ja monet yritykset julkaisevat nykyään työpaikkailmoituksiaan vain omilla Facebook-sivuillaan. Tämä johtuu osittain kulujen vähentämisestä, mutta myös siitä, että yrityksen sivuilla seuraavat henkilöt ovat jo todennäköisesti kiinnostuneita yrityksestä.

Facebookia pystyy muutenkin hyödyntämään verkostoitumiseen ja piilotyöpaikkojen etsintään. Esimerkiksi kaupunkien omat Facebook-ryhmät ovat täynnä paikallisia uutisia ja tapahtumia, näin ollen myös vinkkejä paikallisista työpaikoista.

Instagram

Instagram on mainio kanava omien kiinnostusten ja henkilöbrändin esiin tuomiseen. Siisti ja mielenkiintoinen Instagram-tili voi tehdä vaikutuksen työnantajiin työhakemuksen yhteydessä.

Monet yritykset julkaisevat työpaikkailmoituksia myös Instagramissa. Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä ja brändejä. Kommentoimalla ja tykkäämällä yritysten julkaisuista voit jäädä paremmin mieleen.

Instagram on suosittu kanava etenkin nuorten keskuudessa, mutta mielenkiintoista sisältöä ja vinkkejä löytyy varmasti kaiken ikäisille työnhakijoille.

Muut sosiaalisen median kanavat

Sosiaalisessa mediassa on lukuisia kanavia, joita voi hyödyntää työnhaussa. Omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet voivat tuoda lisäarvoa työhakemukseen tai CV:hen. Esimerkiksi piirtäminen, valokuvaus, bloggaus, vloggaus, striimaus ja videoeditointi voivat olla kiinnostavia taitoja, joita kannattaa tuoda esille. Erilaiset kanavat, kuten DeviantArt, Flickr, Tumblr, Pinterest, Blogger, Youtube ja Twitch, tarjoavat mahdollisuuden esitellä näitä taitoja.

Jos sinulla on omaa sisältöä, kuten valokuvia, blogikirjoituksia tai videoita, voit lisätä ne linkkeinä työhakemukseen tai LinkedIn-profiiliin. Ne voivat erottua ja tuoda persoonallisuutta hakemukseesi.

Sosiaalinen media tarjoaa monia mahdollisuuksia niin työnhakijoille kuin työnantajille. LinkedIn on edelleen keskeinen ammatillinen verkostoitumisalusta, mutta myös Facebook ja Instagram tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia rekrytointiin ja työnhakijoiden näkyvyyteen. Hyödynnä näitä kanavia aktiivisesti ja varmista, että profiilisi on ajan tasalla. Lisäksi älä unohda muita sosiaalisen median alustoja, joissa voit esitellä omia taitojasi ja kiinnostuksen kohteitasi.