
Irakista Espooseen – Bassman inspiroiva matka koulunkäynnin ohjaajaksi Suomessa
Bassma Muhamed Alwan työskentelee koulunkäynnin ohjaajana Spring Housessa. Irakissa syntynyt Bassma saapui Suomeen vuonna 2009. Hän on rakentanut tänne uuden elämän, kasvattanut kolme lastaan ja sopeutunut hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Bassmalla on vahva opetustausta, sillä hän on toiminut fysiikan ja matematiikan opettajana useissa maissa, kuten Irakissa, Libyassa ja Syyriassa. Suomeen muuton jälkeen hän suuntautui koulunkäynnin ohjaukseen, mikä on tarjonnut hänelle mahdollisuuden hyödyntää aiempaa kokemustaan uudella tavalla.
Arjessani Spring Housessa olen kokenut merkittävää ammatillista ja henkilökohtaista kasvua. Työskentelyssäni kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa viestintätaidot ovat parantuneet, erityisesti kulttuurienvälisissä tilanteissa. Monikulttuurisessa tiimissä työskentely on vahvistanut aktiivisen kuuntelemisen ja kärsivällisyyteni taitoja, ja olen oppinut ymmärtämään eri taustoista tulevien tarpeita paremmin.
Merkityksellinen rooli maahanmuuttajien tukena
Bassma kertoo, että pitkän opetuskokemuksensa myötä hän on löytänyt koulunkäynnin ohjauksesta oman merkityksellisen roolinsa: avustajana hän pystyy auttamaan erityisesti maahanmuuttajia, jotka tarvitsevat tukea esimerkiksi suomen kielen oppimisessa tai harjoittelupaikkojen löytämisessä. Hän näkee työnsä konkreettisesti vaikuttavana, sillä on opiskelijoita, jotka aluksi haluavat luovuttaa suomen kielen opiskelun vaikeuden vuoksi, mutta Bassman kannustuksen ja kokemusten jakamisen ansiosta he jatkavat opintojaan ja saavuttavat edistystä.
Bassma korostaa, että koulunkäynnin ohjaajan rooli on monille maahanmuuttajille merkittävä apu aikuisena uudessa ympäristössä, ja tämä tehtävä antaa hänelle paljon voimaa jatkaa työtään.
Kasvu monikulttuurisessa työympäristössä
Spring Housessa työskentely on tuonut Bassmalle merkittävää ammatillista ja henkilökohtaista kasvua. Työskentely monikulttuurisessa tiimissä on kehittänyt hänen viestintätaitojaan, erityisesti kulttuurienvälisissä tilanteissa. Aktiivinen kuunteleminen ja kärsivällisyys ovat vahvistuneet, ja hän on oppinut ymmärtämään eri taustoista tulevien ihmisten tarpeita paremmin. Omasta kulttuuristaan Bassma on omaksunut henkilökohtaisten suhteiden merkityksen luottamuksen rakentamisessa sekä kärsivällisyyden ja sitoutumisen arvot, jotka ovat auttaneet häntä rakentamaan siltoja vaikeuksista kärsivien oppilaiden kanssa.
Työ Spring Housessa on auttanut Bassmaa löytämään tasapainon hänen kulttuuritaustan ja suomalaisen yhteiskunnan välillä.
Työ Spring Housessa on auttanut minua rakentamaan tasapainoista identiteettiä - säilyttämään kulttuurini juuret samalla kun olen uppoutunut syvemmälle suomalaiseen yhteiskuntaan. Tauoilla käymämme arkiset keskustelut ovat toimineet kulttuurienvälisinä siltoina: jaan kollegoille uutisia kotimaastani ja tutustun heidän kanssaan suomalaisiin perinteisiin. Nämä luonnolliset vuorovaikutukset ovat antaneet minulle tunteen kuulumisesta menettämättä kulttuurillista yksilöllisyyttäni, ja erilaisuudestani on tullut tiimin rikkaus. Kulttuuritaustani on ollut vahvuus, joka mahdollistaa syvemmän ymmärryksen maahanmuuttajaoppilaiden tarpeista ja auttaa rikkomaan stereotypioita musliminaisista.
Spring House – innostava ja arvostava työyhteisö
Spring House on Bassmalle innostava ja arvostava työpaikka, jossa moninaisuus näkyy arjessa ja koetaan voimavarana. Työpaikalla hän ei ole pelkästään työntekijä, vaan osa työperhettä, jossa erilaisuus hyväksytään ja siitä ammennetaan voimaa.
Muille ulkomaalaistaustaisille voin sanoa, jotka etsivät tukea ja aitoa työympäristöä, suosittelen lämpimästi liittymistä Spring Houseen. Täällä et ole vain työntekijä, vaan työperheen jäsen, joka arvostaa erilaisuuttasi. Löydät kollegoita, joista tulee ystäviä, ja ympäristön, joka kannustaa sinua olemaan oma itsesi.
Tarina uuden elämän rakentamisesta
Bassman tarina on vahva esimerkki siitä, miten maahanmuuttaja voi hyödyntää omaa osaamistaan ja löytää merkityksellisen uran uudessa kotimaassaan. Hän toivoo voivansa jatkossakin tukea opiskelijoita heidän koulutuksessaan, elämässään ja työllistymisessä. Hänen kokemuksensa, sitkeytensä ja halunsa auttaa muita tekevät hänestä tärkeän tukipilarin Spring Housen monikulttuurisessa ympäristössä. Bassman matka rohkaisee meitä kaikkia kohtaamaan haasteet ja näkemään oppimisen mahdollisuudet kaiken ikäisinä.
TÖIHIN SPRING HOUSEEN?
SINUA SAATTAA KIINNOSTAA MYÖS

Työ, jolla on tarkoitus – Malek tukee maahanmuuttajataustaisia oppijoita suomen kielen parissa

Tetianan ja Mykolan uratarina – Ukrainasta Loviisaan
