Hyppää pääsisältöön
porukka toimistolla

Työllisyyspalvelut ovat osa kunnan strategiaa ja visiota – julkiset hankinnat ovat väline toteuttaa sitä

13.06.2025
BlogiTyöllistävät valmennuspalvelutSpring HouseTyöllistäminen

Julkinen hankinta on väline toteuttaa kunnan strategiaa myös työllisyyden hoidossa. Työvoimapalveluiden hankinnalla voidaan vaikuttaa palveluiden saatavuuteen, laatuun, vaikuttavuuteen ja kustannustehokkuuteen.

Yksityiset palveluntuottajat – kuten Spring House - tuovat mukanaan asiantuntijuutta, ketteryyttä, joustavuutta ja vaikuttavia ratkaisuja. Ohjaamme, neuvomme, valmennamme, koulutamme, puramme ruuhkia, lievennämme työttömyyden negatiivisia vaikutuksia, pidämme yllä toimintakykyä ja toivoa, vahvistamme osallisuutta ja edistämme hyvinvointia, lyhyellä tai pitkällä aikavälillä.

Olemme hankinnasta vastaavan palveluiden tilaajatahon rinnalla edistämässä työllisyyttä ja ennaltaehkäisemässä työttömyyttä.

Kokosimme tähän joitakin näkemyksiämme onnistuneesta hankinnasta, jolla voidaan varmistaa työllisyydenhoidon vaikuttavuus, laadukkuus ja julkisen ja yksityisen toimijan yhteistyön edut.

1. Vaikuttavuus keskiössä

  • Panosta sekä nopeisiin että pitkäjänteisiin työllistymisen polkuihin. Panostaminen niin työttömyyden alkuvaiheeseen kuin tilanteisiin, joissa työllistymisen edellytysten paranemiseen menee aikaa, ovat molemmat kannattavia. Se, ettei työttömyys pitene, kannattaa.
  • Mittarit ja tavoitteet:

– konkretisoi tavoitteet. Niitä voivat olla mm. työllistyminen, yrittäjyys, työllistymistä edistävää koulutukseen (tai palveluun) ohjautuminen, pääsykokeisiin valmistautuminen, työssä pysyminen, osaamisen kehittyminen, entä asiakastyytyväisyys tai yksilöllinen eteneminen

– määrittele mittarit: Onko tavoitteena esim. mitata toteutuneiden tulosten suhdetta palvelulle ennalta-asetettuihin tavoitteisiin vai tulosten vaikutuksia vaihtoehtoiskustannuksiin (kuten pitkittynyt työttömyys, verotulot, hyvinvointi) vai molempia

Hyvin määritellyt tavoitteet ja mittarit auttavat arvioimaan ja seuraamaan palveluita

2. Laadukas ja osallistava hankinta

  • Mitoita vaatimukset realistisesti suhteessa toimintaympäristöön: Mahdollista mahdollisimman monen ja myös uuden palveluntuottajan osallistuminen kilpailutukseen.
  • Käytä markkinavuoropuhelua ja tietopyyntöjä: Näin ymmärrät markkinaa paremmin ja saat enemmän tarjouksia.
  • Selkeät tavoitteet, tieto lähtötilanteesta ja arviointikriteerit sujuvoittavat tarjousprosessia.

3. Yhteistyö on avain onnistumiseen

  • Varmista, että hankinnan vastuuhenkilö ja palveluntuottajan yhteyshenkilö tuntevat hankinnan ja toimivat yhteisesti jaetun tavoitteen eteen
  • Määritä selkeät vastuut, yhteyshenkilöt ja roolit (hankkija – palveluohjaaja – palvelun käyttäjä – tuottaja). Palveluohjaus on yksi vaikuttavuuden osatekijä. Oikea palvelu oikeaan aikaan oikealla henkilölle tuottaa tuloksia.
  • Luottamus, jatkuva vuoropuhelu ja joustavuus mahdollistavat onnistumisen. Luottamuksellisessa yhteistyössä korjausliikkeitä ja joustoa on mahdollista tehdä nopeastikin.
  • Osaavan työvoiman houkuttelu, alueellisen veto- ja pitovoiman luomisessa onnistuminen edellyttää mm. työllisyysalueiden välistä yhteistyötä. Työllisyysalueiden yhteiset hankinnat lisäävät volyymia (hyödynnetään hankinta maksimaalisesti) ja tehostavat kohtaantoa.

4. Ennaltaehkäisy kannattaa

  • Vaikuta toimintaympäristöön. Vahvista työnantajien vastaanottavuutta, rekrytointikäytäntöjen saavutettavuutta ja uraohjausta tulevaisuuden vaihtoehdoista.
  • Panosta ennaltaehkäiseviin palveluihin:

→ ehkäise työttömyyttä jo ennen työllisyyspalvelun asiakkuutta

→ tue työnantajia monimuotoisessa rekrytoinnissa ja työnantajuudessa

→ hyödynnä ostopalveluita myös työnantajayhteistyöhön ja -palveluihin

→ panosta työssä valmennukseen – varmistetaan yhdessä työssä pysyminen ja työn sujuminen

  • Ajoissa tehdyt investoinnit säästävät tulevaisuudessa.

→ Esim. yhden syrjäytyneen nuoren kustannus voi olla jopa 1,2 miljoonaa € (Valtiontalouden tarkastusvirasto)

5. Toimivat työmarkkinat tukevat työllisyyttä

  • Työllisyys ei synny tyhjiössä. Siihen vaikuttavat mm. alueen sijainti, monipuoliset työ- ja koulutusmahdollisuudet, asuminen ja liikenneyhteydet. Työpaikan pysyvyys, palkka ja mielekkyys vaikuttavat pitkien työmatkojen kannattavuuteen.
  • Edistä työvoiman saatavuutta, osaamista ja työyhteisöjen kyvykkyyttä. Palveluilla voidaan madaltaa haavoittuvassa asemassa olevien kohderyhmien rekrytointikynnystä sekä samanaikaisesti edistää työllistymisen edellytyksiä myös yksilötasolla ja varmistaa alueen työnantajien työvoiman saatavuus.

6. Kurkota kohti tulevaa

  • Pitkän aikavälin ajattelu on välttämätöntä. Ennaltaehkäisy on investointi hyvinvointiin ja elinvoimaan. Ajoissa tukea saaneet työnhakijat ovat tulevaisuudessa alueella tarvittavia, työkykyisiä osaajia ja veronmaksajia.
  • Syvennä kumppanuutta palveluntuottajien kanssa – hyödynnä palveluntuottajien vahvuuksia ja osaamisalueita, kehitetään yhdessä entistä vaikuttavampia ratkaisuja.
  • Jatka vuoropuhelua lyhyellä ja pitkällä aikavälillä tavoitelluista vaikutuksista ja keinoista niiden saavuttamiseen palveluntuottajien ja muiden työllisyyden ekosysteemin toimijoiden kanssa eri foorumeissa.

Muista: Hyvin suunniteltu hankinta ei ole vain kilpailutus – se on strateginen valinta, joka vaikuttaa kuntalaisten arkeen, elinvoimaan ja hyvinvointiin.

Lisätietoja ja lähteet:

Jolkkonen, A., Kurvinen, A. & Lemponen, V. (2025). Kuntien muuttuva rooli työllisyys- ja elinkeinopalveluissa. Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 123Avautuu uudessa välilehdessä

ESR-rahoitteisen Laava-hankkeen tuotoksena syntynyt Tulos- ja vaikuttavuusperusteisten hankintojen rakennuspalikat -käsikirjaAvautuu uudessa välilehdessä

Työ- ja elinkeinoministeriön asettaman Hankinnat-työryhmän toimintasuositukset TE-uudistuksessa. Avautuu uudessa välilehdessä

Henkilöstöalan (Hela) muistio julkisten hankintojen kilpailuttajille: Työllisyysvalmennusten ja -koulutusten julkisten hankintojen kilpailutusprosesseja tulisi kehittää yhteistyössä palveluntuottajien kanssa Avautuu uudessa välilehdessä

Haluatko kuulla lisää ratkaisuistamme? Jätä yhteydenottopyyntö!

Tämä toiminto vaatii evästeitä. Ole hyvä ja anna suostumuksesi niiden käyttöön ja yritä uudelleen.

Ole yhteydessä alueesi asiakkuusvastaavaan, niin keskustellaan lisää!

Anna-Kaisa Karjalainen

Anna-Kaisa Karjalainen

Asiakkuusvastaava - Uusimaa ja Häme

040 591 6320

[email protected]

Spring House
Tommi Malinen

Tommi Malinen

Asiakkuusvastaava - Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Kaakkois-Suomi

045 788 16730

[email protected]

Spring House
Lauri Rämet

Lauri Rämet

Asiakkuusvastaava - Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Kainuu

045 7881 7076

lauri.rä[email protected]

Spring House