
Työnhaun ohjausta ja neuvontaa yli 10 vuoden kokemuksella
Työnhaun ohjaus ja neuvonta on paikallinen palvelu, joka on suunnattu kuntalaisille, joiden työtilanne on murroksessa. Asiakkaita yhdistää se, että palveluun tullessaan heillä ei ole useinkaan tietoa siitä, miten omassa työnhaun tilanteessa tulisi toimia. Tai mitä omaa työllisyystilannetta tukevia palveluita on saatavilla.
Palvelun vahvuus on siinä, että se vastaa nopeasti asiakkaan työnhaun kysymyksiin. Se ohjaa työnhakuun, tarvittaessa palveluihin ja myös ennakoi työurasiirtymiä ennen työttömyyttä. Palvelu ehkäisee työllisyyspalveluiden asiakasruuhkia. Palvelua voidaan toteuttaa joustavasti eri toimipaikoissa ja jalkautuvana esimerkiksi yhteispalvelu- ja neuvontapisteissä, tapahtumissa ja työnantajatapaamisissa, vastaanottokeskuksissa tai oppilaitoksissa sekä osin tai kokonaan verkossa.
Mitä hyötyä työnhaun neuvonnasta on, entä mitä toteutuksessa tulee huomioida? Lue lisää palvelusta sivuillamme!
Olemme toteuttaneet ja kehittäneet palvelua pitkäjänteisesti TE-palveluiden kanssa. Palvelu joustaa ja muokkautuu alueellisten tarpeiden mukaan. Seuraavassa esimerkkejä toteuttamistamme palveluista.
Case Pirkanmaan työnhaun ohjaus
Olemme toteuttaneet työnhaun ohjausta ja neuvontaa alueella yli 10 vuotta. Tämäohjauksella ja työnhaun tietoiskuilla ratkomme työnhaun pullonkaulat nopeasti ja autamme asiakkaita tehokkaasti eteenpäin. Palvelu on sisältänyt myös verkkoasioinnin ja urasuunnittelun ohjausta.
Palvelua on tarjottu eri kielillä kuten suomeksi, englanniksi ja venäjäksi alueen TE-palvelujen auloissa non-stop, kasvokkain, Teams-yhteydellä, puhelimitse ja sähköpostitse. Palveluun sisältyy avoimet tietoiskut paikan päällä, webinaarit ja tiivis ohjaus ajanvarauksella. Tietoiskujen jälkeen on mahdollisuus varata aika yksilöohjaukseen.
Enimmillään palvelussa on ollut yli 20 ohjaajaa eri puolilla Pirkanmaata. Ohjausmäärät ovat mittavia. Ohjaajamme ovat kohdanneet tuhansia pirkanmaalaisia työnhaun ja urasuunnittelun kysymyksissä. Esimerkiksi kahdeksalla ohjaajalla ohjausmäärät olivat keskimäärin seuraavia:
- 1500 asiassa neuvontaa kuukausittain (ka)
- 35 yksilöohjausta kuukaudessa (ka)
- 18 webinaaria enintään kuukaudessa, 4 päivänä viikossa (ka)
- 82 % asiakkaista suosittelisi yksilöohjauspalvelua erittäin todennäköisesti ja 70 % asiakkaista arvioi webinaarien asiasisällön erinomaiseksi.
Case Helsingin matalan kynnyksen neuvontapalvelu
Palvelussa on työskennellyt 1-6 palveluneuvojaa osana Helsingin kaupungin neuvontapalvelutiimiä, alkaen vuodesta 2021. Palvelua toteutetaan yksilöohjauksena. Pääpaino on työnhaun tukemisessa, kuten esimerkiksi CV:n tekeminen tai päivittäminen, työpaikkojen etsintä ja työhakemusten lähettäminen, työhaastatteluun valmistautuminen, sähköinen asiointi, työnhakijan velvollisuuksien täyttämisessä auttaminen, opastus ja neuvonta.
Palvelua toteutetaan työllisyyspalveluiden tiloissa, kasvokkain, puhelimitse, sähköpostitse tai Teamsin välityksellä. Lisäohjaukseen on mahdollisuus ajanvarauksella. Asiakaskunnassa korostuvat sähköisen asioinnin tukea tarvitsevat asiakkaat.
Palvelun alueellisesta räätälöinnistä vastannut asiakkuusvastaava
Case Uudenmaan TE-toimiston omakielinen työnhaun neuvontapalvelu: Jalkautuva “Ukraina-palvelu”
Palvelun perusidea oli sama kuin edellä kuvatuissa toteutuksissa. Keskeistä oli neuvonnan ja ohjauksen saaminen omakielisenä (ukraina, venäjä). Palvelua toteutettiin 2022-2024 Uudenmaan alueella TE-toimistojen ja kuntakokeilujen asiakkaille. Se oli myös ennakoivaa ja työttömyyttä ehkäisevää palvelua – asiakkaan ei tarvinnut olla työtön työnhakija osallistuakseen palveluun.
Pääpaino oli työnhaussa. Siihen sisältyi työnantajien kontaktointi. Palvelussa korostui jalkautuminen. Työnhaun ohjausta toteutettiin paikan päällä, verkossa ja puhelimitse, mutta myös liikkuvana tarpeen mukaan. Teimme yhdessä asiakkaiden kanssa erilaisia työnantajavierailuja ja -käyntejä, sekä osallistuimme työhaastatteluihin ja olimme tukena työsopimusasioissa.
Toteutimme myös ryhmämuotoisia valmennuksia ja alakohtaisia koulutuksia yhdistettynä työnhaun ohjaukseen. Keskeistä oli työnhaku ja työelämän pelisäännöt Suomessa, alakohtaiset vaatimukset ja työtehtävissä vaadittavien lupakorttien ja -passien suorittaminen.
Kiinnostuitko palvelusta?
Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun pian yhteydessä!
[HUBSPOTIN YHTEYDENOTTOLOMAKE]