Hyppää pääsisältöön
Nainen ja mies työnhakuvalmennuksessa

Työnhakuvalmennus

Työnhaun valmennus ja yksilöohjaus – nopeasti töihin

Työnhakuvalmennus, työnhaun teemapäivät sekä työnhaun tiivis yksilöohjaus siivittävät työnhakua ja työllistymistä. Ratkaisut sopivat tilanteisiin, kun työnhakua on kestänyt vähän aikaa ja työuran suunta on selkeä. Ne vastaavat tehokkaasti työnhakijoiden ja työllisyys- ja elinkeinopalveluiden tarpeisiin.

Yhdessä työllistämisen asiantuntijan kanssa kehitetään työnhakutaitoja, kampitetaan työnhaun haasteita ja löydetään työpaikkoja. Autamme työnantajia ja tekijöitä kohtaamaan. Ratkaisuilla voidaan myös vahvistaa paikallista, työnhakijoille suunnattua asiakaspalvelua.

Työnhaun valmennusta ja yksilöohjausta yhdistää lyhytkestoisuus ja työnhaun konkreettinen edistyminen. Ohjaus toteutuu muutaman tapaamiskerran ja muutaman kuukauden aikana. Ryhmämuotoisten valmennusten kesto vaihtelee, teemapäivästä viikkoon tai kahteen. Rakennamme ratkaisut työllisyysalueille sopiviksi.

Valmennusviikko alkoi maanantaina. Työpaikka oli jo perjantaina. Valmentaja oli aidosti kiinnostunut ja paneutui auttamaan.

Yksilöohjaus: Vaikuttavaa palvelua työnhaun alkuvaiheeseen

TyöKioskissa jokaiselle asiakkaalle löytyy yksilöllinen työelämäratkaisu nopeasti. Tiivis henkilökohtainen palvelu rakentuu kolmesta vaiheesta: kartoitus, ohjaus ja suunnitelma. Tunnistamme nopeasti mikä edistää asiakkaan työllistymistä ja jatkosuunnitelma selkiytyy. Asiakas saa luottamusta omiin kykyihinsä, sparrausta osaamisen tunnistamiseen ja työnhakuun.

TyöKioskiin on helppo osallistua. Palvelua toteutetaan ilman ajanvarausta, asiakasohjauksella tai näiden yhdistelmällä sekä lähi- ja verkko-ohjauksessa. Yhdistämme joustavasti eri toteutustapoja.

Palvelu räätälöidään alueelle sopivaksi ja tiivis yhteistyö työllisyyspalveluiden kanssa on palvelun merkittävä mahdollistaja. Lähiohjaus voi toteutua osin tai kokonaan yhteisissä tiloissa työllisyyspalveluiden kanssa. Palvelu vähentää asiakaspalvelun ruuhkia ja katkaisee työttömyyden nopeasti.

TyöKioskin menestystekijät

Työllistymisen Kioski on syntynyt alkuvaiheen asiakaspalvelun tarpeeseen. Se on suunnattu asiakkaille, jotka ovat olleet työttöminä alle 6 kuukautta. Osallistuminen on vapaaehtoista. Palvelun kesto, keskimäärin kaksi kuukautta ja 4–5 tuntia, ja nopea aloitus työnhaun alkuvaiheessa sitouttavat asiakkaan. Keskeistä on oikea-aikainen asiakasohjaus, avoin yhteistyö ja tiedonvaihto virkailijoiden kanssa.

Työllistämisen asiantuntijoidemme alueen ja palveluiden tuntemus, työnetsintä, vapaus toteuttaa palvelua asiakkaan työllistymistä parhaiten tukien sekä selkeät ohjaajan ja viranomaisen roolit mahdollistavat yhteisen onnistumisen. Jos asiakasvirta on säännöllinen ja riittävä, palvelua voidaan toteuttaa vaikuttavuusperusteisena hankintana.

Ryhmävalmennus: Täsmätaitoja ja vertaistukea työnhakuun

Työnhakutaitoihin, työnhaun suunnitelmaan ja työnhakuun painottuva työnhakuvalmennus on tärkeä osa valmennustarjontaa. Ryhmämuotoisessa valmennuksessa saatavilla oleva vertaistuki ja verkostoitumismahdollisuudet ovat työnhaussa tärkeitä.

Valmennuksen voi kohdentaa tiettyyn elämäntilanteeseen, työnhaun osa-alueeseen tai toimialalle. Armeijasta kotiutuvien valmennukset ovat erityisen vaikuttavia. Kokenut tai korkeakoulutettu hakija pääsee ryhmävalmennuksessa vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia työllistymisensä tueksi. Työnhaun täsmätaitoja kehitetään Työnhaun digitaidot –valmennuksessa. Entä miten edistää ammattiin valmistuneiden nopeampaa työllistymistä? Vastavalmistuneiden omalla valmennuksella! Työnhakuvalmennukset tarjoavat tehokkaan väylän myös alakohtaiselle työnhaun ja työllistymisen buustaukselle kuten esimerkiksi Laivalle töihin -työnhakuvalmennus (Linkki Työllistävät ratkaisut - Osaamisen kehittäminen - Ammatilliset ja alakohtaiset - kohta Alakohtainen työnhakuvalmennus: Laivalle töihin)

Yhdistelmävalmennus: Tehokkaasti yli työnhaun haasteista

Tuloksellinen työnhaun yhdistelmävalmennus, TyönhakuKomppis, yhdistää eri toteutustapoja. Onnistumiselle keskeiset tekijät ovat:

  • Vertaistuki – valmennusprosessin aloittava ryhmä innostaa ja tukea
  • Motivaatio – työnhakijan halu panostaa omaan työnhakuun
  • Prosessinomaisuus – kesto on riittävä (enintään 3kk), että oma polku työhön löytyy ja työllistyminen tapahtuu

Työnhaku käynnistyy tiiviissä ryhmämuotoisessa valmennuksessa, jossa työnhakutavoitteet kirkastuvat ja valmennustarpeet selkeytyvät. Työnhaku jatkuu aktiivisesti henkilökohtaisen valmennuksen vauhdittamana, kunkin asiakkaan tarpeen mukaan. Yksilöllisen työnhaun valmentaja rohkaisee ja sparraa hauissa, oivalluttaa näkemään työnhakijan vahvuudet ja työmahdollisuudet.

Ratkaisu voidaan räätälöidä eri asiakasryhmille, kuten esimerkiksi korkeakoulutetut, +55-vuotiaat ja/tai vieraskieliset työnhakijat, nuoret tai tietyn alan osaajille. Osallistujia yhdistää puutteet työnhakutaidoissa ja esimerkiksi työmarkkinatietämyksessä. Työllistymisen onnistumisen esteisiin voidaan pureutua hyvin rytmitetyllä ja asiakkaan työnhakua eteenpäin vievällä yksilöohjauksella. Yksilöohjaus hyödyntää ryhmätapaamisissa rakennettua työnhaun intoa, motivaatiota ja tietämystä työnhausta.

Ideoidaan yhdessä ratkaisuja lähellä työmarkkinoita oleville työnhakijoille

Ideoimme kumppaninasi alueellisia ratkaisuja. Yhdistämme rohkeasti eri ratkaisuja täydentämään toisiaan. Yksilöohjaus ja ryhmämuotoiset valmennukset edistävät työn löytymistä, erikseen ja yhdessä.

Lapin Työllistämisen Kioskissa kolmen kuukauden kuluttua palvelun päättymisestä 55 % osallistujista oli työllistynyt, työllistymistä edistävässä koulutuksessa tai palvelussa. Lue lisää --> (linkki Lapin työllistämisen kioski –caseen) Myös ryhmämuotoinen valmennus on tehokasta – ja kustannustehokasta. Kokemuksemme mukaan työnhakuvalmennusten osallistujista, joita ryhmässä on tavallisesti 10–15, keskimäärin puolet löytää työhön johtavan ratkaisun.

Ratkaisut soveltuvat esimerkiksi osaksi alueellista työnhaun neuvonnan ja ohjauksen palvelutarjotinta.

Menestyksen takaa taitomme työllistää.

Minna Lindholm-Lähde, Spring Housen toimitusjohtaja

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä alueesi asiantuntijaan ja keskustellaan lisää!

Tommi Malinen

Tommi Malinen

Asiakkuusvastaava - Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Kaakkois-Suomi

045 788 16730

[email protected]

Spring House
Anna-Kaisa Karjalainen

Anna-Kaisa Karjalainen

Asiakkuusvastaava - Uusimaa ja Häme

040 591 6320

[email protected]

Spring House
Tommi Malinen

Tommi Malinen

Asiakkuusvastaava - Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Kaakkois-Suomi

045 788 16730

[email protected]

Spring House