Spring House tukee polulla työelämään Pohjois-Pohjanmaalla

Spring House tuottaa Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistolle Nuoret kohti työtä- ja Nuoret töihin! -palveluita. Mitä nämä palvelut pitävät sisällään ja onko palveluntarjoajalla nyt niin väliä, loppujen lopuksi? Valmentaja Mirkku Valkola Oulusta kertoo oman alueensa palveluista tarkemmin.

Pohjois-Pohjanmaan nuortenvalmennukset

Pikkukuvassa takarivissä vasemmalta: Piia Lämpsä, Anu Väisänen, Essi Autio ja edessä Mirkku Valkola

Nuoret töihin! tähtää suoraan 18-30 -vuotiaiden osallistujien työllistymiseen tai yrittäjyyteen. Nuoret kohti työtä -palvelussa työllistymiseen haetaan vauhtia useimmiten opintojen kautta. Molemmat palvelut ovat henkilökohtaisia ja niiden sisältöä lähdetään rakentamaan kunkin osallistujan omista lähtökohdista.

Kartoitusta ja sanoitusta

Mirkku Valkola kuvailee yksityisen työnvälityksen palveluiden sisältöä kartoittamiseksi ja sanoittamiseksi. Oma osaaminen ja ominaisuudet tulee ensin kartoittaa. Osallistujan huomatessa omat vahvuutensa on ne myös helpompi ottaa käyttöön sanoittamalla. Sanoittamista on esimerkiksi hakuasiakirjojen (esim. ansioluettelo) laittaminen kuntoon siten, että osaaminen näkyy rekrytoijalle.

Kahdenkeskisen ohjauksen lisäksi osallistujat pääsevät mukaan ryhmätapaamisiin, joissa käsiteltävien teemojen lisäksi saa reilusti vertaistukea. Ryhmätapaamisten aiheita voivat olla esimerkiksi oma hissipuhe, LinkedIn-profiili ja työhaastatteluun valmistautumisen parhaat vinkit. Osallistujat pääsevät myös yritys- ja oppilaitosvierailuille omalla alueellaan. Nämä tuovat konkreettisuutta työelämään, työtehtäviin ja opiskelumahdollisuuksiin, jokaiselle oman tarpeen mukaan. Erilaiset rekrytointitapahtumat tuovat myös osallistujille uutta näkökulmaa

Työelämä on polku

Mirkku Valkola jatkaa innostuneena mieltävänsä työelämän polkuna. Se voi kaarrella, tehdä mutkia ja vaihtaa vaikka suuntaa kesken kaiken. Suoraksi sitä ei jääräpäisesti kannata yrittää muokata. Valkola korostaakin, että nuorten kohderyhmien valmennettaville on tärkeää näyttää urapolkuesimerkkejä. Kaikilla työelämässä jo olevilla kun on kuljettuna se oma polku, eikä ole olemassa kahta aivan samanlaista polkua yhteenkään tehtävään. Samalla Valkola muistuttaa myös, ettei rehellinen työ ole häpeä; olipa työ mitä tahansa.

Spring Housen nuorten palveluiden osallistujat jatkavat työelämäpolkujaan vaihteleviin suuntiin. Mirkku Valkola kertoo todella monen työllistyvän, suuntaavaan työssäkokeiluun tai oppisopimukseen. Eräs osallistuja työllistyi Espooseen asti; ennakkoluuloton asenne auttoi ja Valkola tuumaakin, että joskus kannukset pitää hakea kauempaa, jotta toivealan töitä saisi jatkossa myös omalta paikkakunnalta. Joskus osallistujan ykköstoive ei toteudu ja silloin lähdetään sujuvasti miettimään uutta polun suuntaa!

Palveluihin osallistuvat hyötyvät Mirkku Valkolan laajoista verkostoista niin yritysmaailmassa kuin eri koulutusasteiden oppilaitoksissakin Pohjois-Pohjanmaan alueella. Valkola kertookin yhdistävänsä valmennettavansa ja työvoimaa tarvitsevat työnantajat. Joskus mukana on myös taho, joka esimerkiksi rahoittaa työkokeilun tai tukee oppisopimuskoulutusta.

Pohjois-Pohjanmaan työmarkkinat ja piilotyöpaikat

Mirkku Valkola kuvailee Pohjois-Pohjanmaan työtilannetta mielenkiintoiseksi. Työtä on tarjolla ja ennakkoluulottomasti työn vastaanottavat saavat töitä – yksi hyvin tehty työ on aina askel kohti uutta uraa. Kuljetusalalla avoimia työpaikkoja on paljon, samoin ICT-puolella sekä myyntitehtävissä. Kaikki nämä sopivat tietyntyyppisille tekijöille. Myös terveydenhuoltoala vetää hyvin, koko ajan, samoin alueella on rakennus- ja lvi-alan töitä tarjolla. Kaupan ja ravintolan puolella erityisesti keikkatyöpaikkoja on avoinna paljon.

Tutkitusti jopa 80 % avoimista työpaikosta on piilotyöpaikkoja. Näiden löytäminen onkin yksi iso kokonaisuus Spring Housen yksityisen työnvälityksen palveluissa. Valkola nostaa tästä esimerkiksi sairaanhoitajan työllistymisen yksityiselle sektorille omalla paikkakunnallaan; hakustrategian hiominen oli onnistumisessa ensisijaista.

Yleisesti ottaen valmentaja auttaa osallistujaa ensin huomaamaan osaamisen ja vahvuudet. Tämän jälkeen niiden voidaan yhdessä huomata toimivan myös aivan muun alan yrityksessä, johon ei olisi tullut mieleenkään hakea ilman valmentajan tukea.

Palveluntarjoajalla on väliä

Mirkku Valkolan valmennettavat antavat hyvää palautetta. Henkilökohtainen tuki ja ohjaus koetaan tarpeelliseksi ja Spring Housen valmennuksissa se onkin aina kaiken ydin. Eräs valmennettava kertoo valinneensa juuri Spring Housen palveluntuottajakseen, koska soitettuaan valmentajalle synkkasi heti – Mirkun kanssa homma toimi alusta loppuun asti. Valmentaja on hyvin tavoitettavissa myös sovittujen tapaamisten välillä. Valmentajan läsnäolo on niin iloitsemista onnistumisissa kuin tukemista pettymyksissä – suunnaten ajatuksia jo jatkoon.

Tutustu tarkemmin Pohjois-Pohjanmaan yksityisen työnvälityksen palveluihimme:
Nuoret kohti työtä!
Nuoret töihin!

Lisätiedot Yksityisen työnvälityksen palveluista:
Projektipäällikkö Johanna Laitinen
etunimi.sukunimi@springhouse.fi

Nuoret kohti työtä! on palvelu alle 30-vuotiaille työnhakijoille.

Nuoret töihin! on palvelu alle 30-vuotiaille työnhakijoille.