StaffPointin ja EK:n Työstä turvaa -hanke valittiin RekryGaalassa Vuoden rekrytointiteoksi

Työstä turvaa -hanke Vuoden Rekrytointiteko

Ukrainalaisten turvapaikanhakijoiden työllistymistä edistävä Työstä turvaa -hanke voitti 3.11.2022 pidetyssä Rekrygaalassa Vuoden rekrytointiteko -sarjan. Palkittu rekrytointiteko tuo turvaa sotaa paenneille ja rakentaa yhdenvertaista työelämää. Hanke on auttanut jo satoja ukrainalaisia pakolaisia työllistymään Suomessa. Rekrygaalan tuomaristo arvosti teon yhteiskunnallista merkityksellisyyttä ja sitä, miten se toi yhteen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat.

StaffPoint-konserni yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa käynnisti maaliskuussa 2022 Työstä turvaa -hankkeen, jonka tavoitteena on työllistää Suomeen saapuneita sotaa pakenevia ukrainalaisia StaffPointin kumppaniyrityksiin, ja parantaa myös jo Suomessa olevien ulkomaisten osaajien työllistymistä nykyistä tehokkaammin.

"Tämä on tunnustus yhteistyölle! Työelämään pääsy vaikuttaa positiivisesti niin yksilöön, yhteisöön, yrityksiin kuin yhteiskuntaankin, joten meidän on jatkuvasti pyrittävä luomaan yhdessä uusia ratkaisuja työllistymisen toteutumiseksi. Kiitos kuuluu myös kaikille arvopohjaisille yrityksille, jotka avasivat ovensa ukrainalaisille. Olemme yhdessä muuttaneet maailmaa", iloitsee Työstä turvaa -hankkeen vetäjä Jenny von Knorring.

Koordinointi valjasti elinkeinoelämän auttamishalun yhteiseksi hyväksi

Ukrainan kriisi paljasti valtavan auttamishalun ja hankkeeseen lähti mukaan yli 80 eri alojen yritystä, jotka tarjosivat matalalla kynnyksellä ukrainalaisille töitä. StaffPoint tarjosi hankkeen avuksi neljän ensimmäisen kuukauden ajan työnvälitysosaamisensa pro bono -periaatteella. Tavoitteena oli työllistää 200–400 ukrainalaista ja muita kansainvälisiä osaajia. Tällä hetkellä työllistettyjen määrä on jo liki 500.

StaffPoint on ollut kumppaniyritysten tukena koko ukrainalaisten rekrytointielinkaaren ajan ja auttanut yrityksiä kansainvälistymään Suomen rajojen sisällä. Iso osa Työstä turvaa -hankkeen vaikutuksista näkyykin juuri työnantajapuolella muuttuneissa asenteissa.

Kiitos kaikille yritykselle, jotka lähtivät mukaan hankkeeseen ja ovat tarjonneet työpaikkoja ukrainalaisille. StaffPointin joukkueella on vahva halu auttaa ja tehdä omalta osaltamme Suomeen asettuminen helpommaksi ukrainalaisille. Yksi osa asettumista on työ, joka luo turvaa ja tulevaisuutta, kiittelee StaffPointin toimitusjohtaja ja hankkeen äiti Anu Ahokas.

Ukrainalaisten työllistäminen on yhteiskunnan toimijoiden välistä yhteistyötä

Ukrainalaisten työllistämiseen tarvitaan koordinoitua, eri yhteiskunnan toimijoiden välistä yhteistyötä. StaffPoint on ollut ensimmäisiä yritystahon edustajia verkostossa, jossa useat yhteiskunnan toimijat sekä valtion viranomaiset, kuten Migri, ELY, AVI ja TEM ovat kerääntyneet keskustelemaan, jakamaan ajankohtaista tietoa ja ratkaisemaan ukrainalaisten maahanmuuton ja työllistymisen kysymyksiä.

Lisätietoja:
Head of International Services, Jenny von Knorring