Siirry sisältöön
Superstore
Takaisin

Case Minimani: StaffPoint tukena uuden myymälän avaamisessa

Tuttu ja luotettu yhteistyökumppani StaffPointin oli apuna, kun hypermarketketju Minimani avasi uuden myymälän Rovaniemelle vuonna 2020. Kaikki Minimanin omille kirjoille palkatut kokoaikaiset myyjät rekrytoitiin StaffPointin kautta ja liikkeen osa-aikaiset työntekijät ovat StaffPointin vuokratyöntekijöitä.

Minimani on yksityinen suomalainen hypermarketketju, joka myy kuluttajille päivittäis- ja käyttötavaroita kivijalkakaupoissa ja verkkokaupassa. StaffPoint ja Minimani-ketju ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2013.

Yhteistyön jatkaminen oli luontevaa, kun ketjun uusin myymälä avattiin Rovaniemelle elokuussa 2020.

”Minimani on ollut asiakkaamme jo monta vuotta ja tarjoamaamme palveluun on oltu tyytyväisiä. Rekrytointiyhteistyötä oli luontevaa jatkaa myös uudessa myymälässä ja näin antaa päällikkötasolle työrauha muissa myymälän avaamiseen liittyvissä järjestelyissä”, kertoo StaffPointin asiakaspäällikkö Niina Kämäräinen.

Uuden myymälän resurssitarpeet muuttuvat nopeasti

Uuden myymälän avaamiseen liittyviä rekrytointeja alettiin suunnitella StaffPointin kanssa jo vuoden 2020 alussa. Minimanin omille kirjoille palkatut kokoaikaiset myyjät rekrytoitiin StaffPointin kautta ja kaikki osa-aikaiset työntekijät ovat StaffPointilla työsuhteessa olevia vuokratyöntekijöitä.

”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Uuden myymälän avaamiseen liittyy paljon sellaista huomioon otettavaa, mitä ei normaalisti myymälän pyörittämisessä ole. Tarvitsimme työvoimaa jo ennen kuin kauppa oli auki, sillä hyllyjen täyttö aloitettiin heinäkuussa”, kertoo tavaratalon johtaja Harri Kalla.

Ulkoisesta kumppanista on ollut suuri apu nopeasti muuttuviin resurssitarpeisiin mukautumisessa.

”Meille tuli yllätyksenä, kuinka nopeasti kauppa lähti käymään heti ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina. Siitä oli suuri apu, että saimme hyvin lyhyellä aikataululla käynnistettyä lisärekrytoinnit StaffPointin kanssa. Jos olisimme joutuneet tekemään kaiken omin voimin, ei aika olisi riittänyt. Koronan takia jouduimme myös varautumaan siihen, kuinka liiketoiminta turvataan, jos suuri osa henkilöstöstä on karanteenissa, mutta tältä on toistaiseksi vältytty”, kertoo Kalla.

Kiireisimpänä aikana Rovaniemen myymälässä työskenteli StaffPointin kautta yli 100 työntekijää.

Riskejä pienemmäksi vuokratyöllä

Markkinan epätasaisuuteen on varauduttu myös sillä, että osa-aikaiset työntekijät ovat vuokratyösuhteessa. Tällä hetkellä noin 85 % Minimanin Rovaniemen myymälän henkilöstöstä on vuokratyöntekijöitä.

”Näin olemme saaneet liiketoimintaan liittyviä riskejä paremmin hallittua ja tämä ratkaisu myös helpottaa esimiesten hallinnollista työtä aivan valtavasti. StaffPointin kanssa tehdyn sopimuksen puitteissa on mahdollista, että osa vuokratyöntekijöistä siirtyy tulevaisuudessa suoraan Minimanin palkkalistoille, mutta kiirettä tähän ei meillä ole ollut. Nykyinen järjestely on toiminut hyvin.”

Niinä Kämäräinen StaffPointilta kertoo, että palaute on ollut positiivista myös vuokratyöntekijöiden suunnalta.

”Olemme saaneet työntekijöiltämme hyvää palautetta kautta linjan sekä StaffPointista että Minimanista”, Kämäräinen kertoo.

Tällä hetkellä Rovaniemen myymälässä työskentelee 60 vuokratyöntekijää takuutuntisopimuksilla sekä vaihteleva määrä kiirehuippuja tasoittavia satunnaisempia keikkatyöntekijöitä.

Yhteistyön hyötyinä helppous, asiantuntevuus ja nopeus

Tavaratalon johtaja Harri Kallan mukaan StaffPoint-yhteistyön suurimmat hyödyt ovat ehdottomasti helppous, asiantuntevuus ja nopeus.

”Voimme luottaa siihen, että asiat hoidetaan sovitusti, nopeasti ja ilman epäselvyyksiä”, Kalla summaa.

Haluatko nähdä lisää casejamme?

Katso videoita asiakascaseistamme ->