Siirry sisältöön
Revontulet houkuttelevat tekijöitä ympäri maailmaa
Takaisin

Lapin sesonki myydään tekijälle rehellisin argumentein

”Työnhakija- eli rekrytointimarkkinoinnin muuttuvassa toimintakulttuurissa on pysyttävä kärryillä ja mielellään edelläkävijänä”, toteaa Pekka Kuusisto Lapland Hotelsilta. Suuri merkitys on myös sillä, mitä alue tarjoaa tekijälle vapaa-ajalla.

Erittäin tärkeää on kuitenkin kuvata työtä ja sen ympäristöä rehellisesti, jotta työntekijä tietää minne on talveksi lähdössä. Tätä mieltä on myös Matkailu- ja sesonkitoimialan johtaja Timo Kärki StaffPointilta. Yhä enemmän Lapin eksotiikasta kiinnostuneita tekijöitä löytyy nykyisin ulkomailta.

Yhteistyössä on voimaa

”Alkava sesonki näyttää ihan hyvältä”, toteaa Luosto-Saariselän alueen johtaja Pekka Kuusisto.
Kuusiston mukaan takana on monta voimakkaan kasvun talvea ja pientä kasvua on luvassa edelleen.
”Asiakasmäärien kasvaessa myös työntekijöiden tarve ja määrä on kasvanut rinnalla ja sitä on pystytty aika hyvin ennakoimaan”, Kuusisto kertoo. ”StaffPointin yhteistyö on tässä hyvin keskeinen, varsinkin kausityöntekijöiden kohdalla”, hän jatkaa.
Kuusisto huomauttaa myös, että työpaikkojen markkinoinnin kenttä toimintaympäristönä on muuttunut paljon viime vuosina. Tänä päivänä tylsät faktat eivät houkuttele tekijöitä, vaan työpaikat tulee markkinoida hakijalle monipuolisesti mahdollisuuksista kertoen. ”Muutoksen myötä on tärkeää, että kumppanit myyvät työpaikat yhdessä oikeille tekijöille”, Kuusisto korostaa yhteistyön merkitystä työvoiman löytämisessä.

Rekrytointimarkkinoinnissa on hyvä olla edelläkävijä

Muuttuneessa toimintaympäristössä on tärkeää osata toimia.
”Siinä on pysyttävä mukana ja mielellään edelläkävijänä: tuotava monipuolisesti esiin työpaikan kiinnostavuutta sekä alueen vetovoimaa”, Kuusisto pohtii. Sisällön tulee olla kuvailevaa ja elämyksellistä. ”Se kertoo sen, mitä täällä on oikeasti paikan päällä olemassa,” hän lisää ja jatkaa:

”Siinä huijaa vain itseään, jos yrittää markkinoida ja myydä sellaista mitä ei ole. Hyvän fiiliksen esiin tuominen on tärkeää, ei vain kylmien faktojen.” Myös työntekijät tietävät silloin paremmin, mihin ovat lähdössä: ”Kun tuomme kohteen vahvuuksia esille, ei synny vääränlaisia ennakko-odotuksia.”
Esimerkiksi Saariselkä ja Levi poikkeavat toisistaan työympäristöinä: Saariselällä korostuvat luonnossa liikkuminen, maastopyöräily, polkujuoksu sekä UKK-kansallispuiston läheisyys. Levi puolestaan houkuttelee niitä, joiden menokenkää kutittaa eniten. Tätä komppaa myös StaffPointin Matkailu- ja sesonkitoimialan johtaja Timo Kärki: ”Haluamme kertoa rehellisesti, mitä meillä on tarjolla. Annamme kaikki mahdolliset tiedot työpaikasta sekä -ympäristöstä, koska mekään emme tahdo kenenkään kokevan pettymyksiä. On tärkeää, että työntekijät tuntevat tulleensa heille oikeaan paikkaan.”

Työntekijät videoiden kokemusasiantuntijoina

StaffPoint on kuvannut Lapin alueen sesonkityöntekijöitä kahtena talvena aina tulevan sesongin rekrytointia ajatellen. Työpaikkailmoituksen yhteydessä voi katsella videon, jossa tekijä on Lapin tunturikohteissa oman työnsä äärellä.
”Tämä on aivan loistava tapa promota työpaikkoja. Sehän on sitä uskottavinta markkinointia, kun työntekijät kertovat omista kokemuksistaan”, sanoo Kuusisto.

Videolla avautuu selkeämpi kuva siitä, mitä työntekijä voi odottaa, kun lähtee tietyn tunturin sesonkiin töihin. Kuusisto antaa hyvää palautetta myös StaffPointin rekrytointimarkkinoinnin keinovalikoimasta: ”Hyvin olette ajassa hereillä ja hyödyntäneet eri sisältömarkkinoinnin keinoja. Teillä on hyvä tatsi tekemiseen ja hyvä kehittymishalu.”
StaffPointin kampanjoiden media-mix on saanut muiltakin yhteistyökumppaneilta hyvää palautetta.

Tällä hetkellä rekrytointi sesongille on hyvässä vauhdissa. Mutta tekijöiden löytäminen seuraavaan sesonkiin alkaa sitouttamisen kautta jo kauden ollessa parhaimmillaan käynnissä. ”On meille molemmille tärkeää, että hyvät tyypit palaavat kesäkauden jälkeen takaisin”, Kuusisto kertoo.

Mutta mitä silloin on tehty sitten oikein?
”Silloin työntekijät ovat tulleet oikeaan paikkaan ja tekijälle on osoitettu selkeästi ja riittävän hyvissä ajoin kauden aikana, että olet hyvä tekijä ja tahdomme sinun palaavan takaisin,” Kuusisto summaa.

Viraaleiksi menneet revontulet houkuttelevat tekijöitä ympäri maailmaa

Tunturissa turistaan sesongin ajan usealla kielellä. Yhteensä 23 eri kansallisuutta kerääntyy töihin yhteisen asian ympärille: Lapin ja sen upean luonnon. ”Lappi on Suomen toiseksi kansainvälisin alue Helsingin jälkeen työntekijän näkökulmasta”, toteaa StaffPointin Timo Kärki.

Lapin matkailun kasvu revontulien ja vauhdikkaiden harrastusmahdollisuuksien myötä lisää alueen vetovoimaa turistien lisäksi myös ulkomaisen työvoiman silmissä. StaffPointilla on kokemusta ulkomaisen työvoiman tuonnista Lapin sesonkiin: ”Työvoiman tuonti ulkomailta on monivaiheinen ja asiantuntemusta vaativa prosessi, joka on meillä hiottu jo kuntoon. Se on myös turvallinen, eettisesti kestävä, läpinäkyvä ja laatuvarmistettu prosessi”, Kärki toteaa.

”Kotouttaminen vaatii taitoa ja pidämme huolen siitä, että tulevat tekijät saavat kaiken tarvitsemansa tiedon,” Kärki lisää. Hänen mukaansa Lapland Hotelsilla on edistykselliset käytännöt ulkomailta tulevien vastaanottamisessa: ”Reseptiikat löytyvät englannin kielellä ja perehdyttäminen vieraalla kielellä onnistuu hyvin.”
Matkailu- ja sesonkitoimialan perin pohjin tuntevan Timo Kärjen mukaan suomalainen palvelukulttuuri rikastuu ja kasvaa, kun siihen sulautuu uutta tietotaitoa ja muualta peräisin olevaa vieraanvaraista palvelukulttuuria.

Lisätietoja:

StaffPoint
Matkailu- ja sesonkiala
Toimialajohtaja Timo Kärki
timo.karki@staffpoint.fi

Katso kaikki avoimet työpaikat Lapin sesongissa täältä.

Kysy lisää avoimista työpaikoista Lapin sesongissa: matkailu_sesonki@staffpoint.fi

Luonto & yhteisöllisyys kiehtovat kokkia tunturissa

Lapland Hotelsin Keittiömestari Roope Kotila kertoo Bear's Lodgen takkatulen äärellä kokin työstä tunturissa. Roope aloitti uransa StaffPointilla ja on työskennellyt nyt 10 vuotta Lapland Hotelsilla.