← Takaisin
- Ideat ja ilmiöt
- Työn Osaajat -blogi
- Valmentaja ohjaa kohti onnistumista
Valmentaja ohjaa asiakasta kohti hänen näköistään ja kokoistaan onnistumista
Työn Osaajat -blogi, 29.11.2022
Kun kerron olevani ”työnhakumanageri”, monikaan ei tiedä, mitä se tarkoittaa. Tämä koskee sekä ystäviä että asiakkaita. Moni asiakas tuleekin luokseni vähän epävarmana siitä, mitä käynti pitää sisällään. Totta kai voin kertoa, että työnhakumanagerina autan asiakastani kaikissa työllistymiseen liittyvissä käytännön asioissa. Voin kertoa, että autan cv:n ja työhakemuksen tekemisessä, työpaikkojen etsimisessä, työhaastatteluun valmistautumisessa ja TE-hallinnon oma-asioinnissa. Vaikka tämä kuvaus kertoo tavallaan paljon, se kertoo kuitenkin niin vähän!
Ennemminkin valmentajana luon asiakkaalle tilan, jossa hän saa tulla nähdyksi ja kohdatuksi omista lähtökohdistaan, omana itsenään. Olemalla läsnä, kuuntelemalla ja kyselemällä ohjaan asiakasta kohti hänelle merkityksellistä työtä niistä puitteissa, rajoituksissa ja mahdollisuuksissa, jotka asiakas minulle tarjoaa. Valmentajana näen usein mahdollisuuksia, osaamista ja vahvuuksia, joita asiakas ei itse näe, ja pyrin tuomaan ne asiakkaan tietoisuuteen, vaikka vain ajattelemisen aiheeksi ja vaihtoehdoiksi.
Asiakaskuntani koostuu pidempään poissa työelämästä olleista tai muuten haastavassa työmarkkinatilanteessa olevista työnhakijoista. Kaikki eivät työllisty parin työnhakumanageri-tapaamisen aikana eikä tarvitsekaan. Joillekin se on ensimmäinen askel, ahaa-elämys, ensimmäinen onnistuminen, joka luo pohjan uusille askelille ja onnistumisille kohti uutta työtä.
Kohtaamisia kohti asiakkaan näköistä työelämää
Luokseni on tullut 30-vuotias nuori, jolla on koulutuksen ja työkokemuksen sijaan vuosien kokemus päihteiden käytöstä. Hän kysyy, mitä hän voi laittaa cv:hen muuta kuin nimensä. Puhun hänen kanssaan, kyselen. Puolentoista tunnin kuluttua näen, miten hänen silmänsä loistavat, kun hän katsoo ylpeänä elämänsä ensimmäistä cv:tä.
Työnhakumanagerina olen auttanut työnhaussa afganistanilaistaustaista asiakasta, joka on ollut Suomessa lähes vuosikymmenen, osaa kieltä hyvin ja on kouluttautunut ammattiin, mutta ei ole saanut eikä osaa hakea töitä. Hän näyttää vuosia ikäistään vanhemmalta. Ehkä sodan takia, ajattelen. Tapaamme muutaman kerran, teemme työhakemuksia. Eräänä päivänä, aivan yllättäen, häneltä tulee tekstiviesti, että hän on ollut työhaastattelussa ja pääsee ehkä aloittamaan työt seuraavalla viikolla. Olen äärettömän kiitollinen siitä, että olen saanut olla apuna tälle ystävälliselle ihmiselle. Kenties ilman työnhakumanagerin apua hän ei olisi koskaan saanut töitä.
Asiakkaanani on ollut myös kuntouttavan työtoiminnan asiakas. Hänellä on ollut paljon haasteita jaksamisensa kanssa, monia vaikeita asioita, jotka vievät voimia. Hän ei tiennyt, että työnhaun palvelumalli on muuttunut niin, että hänen tulee tästä eteenpäin hakea töitä joka kuukausi. Hän on järkyttynyt ja stressaantunut työnhakupaineesta, koska hän on kokenut, että kuntouttava työtoiminta on juuri sopiva paikka hänelle. Puhumme hänen kanssaan työllistymisestä, ja hän alkaa tunnustella työkokeilun vaihtoehtoa. Seuraavalla tapaamisella se tuntuu hänestä jo ihan luontevalta seuraavalta askeleelta.
Muistan myös kohtaamani nuoren asiakkaan, jonka kanssa päädyimme puhumaan siitä, miten epävakaa persoonallisuus vaikuttaa hänen työelämäänsä ja työnhakuunsa. Hänellä ei ollut ketään, kenen kanssa puhua asiasta, vaikka se vaikuttaa lähes kaikkeen hänen elämässään ja hyvin paljon myös hänen halukkuuteensa mennä töihin.
Tällä viikolla asiakkaanani oli keski-ikäinen pitkäaikaistyötön. ”Minä en hae töitä,” hän sanoi. ”En koskaan hae töitä”. ”Nyt haet”, sanoin lempeästi, koska tiesin, että työnhakuvelvollisuuden puitteissa hänen täytyy hakea neljää työpaikkaa joka kuukausi. Annoin hänelle tietokoneen ja ohjasin häntä etsimään työpaikan ja lähettämään yksinkertaisen työnhakulomakkeen. Hetken päästä hän sanoi: ”Näinkö helppoa se on? Minähän voisin pystyä tähän itsekin!” Hänen kasvoiltaan paistaa aito onnistumisen ja itsensä ylittämisen ilo.
Asiakas lähtee usein luotani jossain määrin hämmästyneenä, mutta onnellisena siitä, miten hänen asiansa ovat edenneet työnhakumanagerilta saadun avun voimalla. Olen ylpeä asiakkaistani, olen ylpeä merkityksellisestä työstäni.
Kirjoittanut työnhakumanageri Inna Thil