Case NL Acoustics: Kv-rekrytointi
Suomessa asuvien kansainvälisten osaajien löytäminen ja rekrytointi – miten rekrytoimme kv-osaajia asiakkaamme NL Acousticsin kansainvälisen myynnin tehtäviin.
Lue lisää →Janne Kostamo on toiminut Lapland Hotelsin Tampereen toimipisteellä keittiömestarina kuusi vuotta. Kuuden vuoden aikana hän on mullistanut ravintolan työpaikkakulttuurin lähes kokonaan englanninkieliseksi.
Ravintola-ala kärsii tällä hetkellä massiivisesta työvoiman saatavuushaasteesta, sillä koronarajoitusten takia moni alalla pitkään ollut työntekijä on vaihtanut alaa kokonaan. Lapland Hotelsin keittiömestari Janne Kostamo on kuitenkin keksinyt, kuinka osaajapulaa saadaan paikattua tehokkaasti hyödyntämällä Suomessa asuvia kansainvälisiä osaajia. Lapland Hotelsin luotettuna rekrytointikumppanina toimii StaffPoint, jonka avulla oikeat osaajat ovat löytyneet.
Lapland Hotelsin Tampereen toimipisteen ravintolan 10-henkisestä keittiöhenkilökunnasta noin puolet ovat vieraskielisiä. Keittiön henkilökunta koostuu muun muassa suomalaisista, englantilaisesta, israelilaisesta, norjalaisesta sekä meksikolaisesta työntekijästä. Eri ihmisillä ja eri kansalaisuuksilla on erilaisia vahvuuksia, mutta kaikkia Kostamon työntekijöitä yhdistää halu oppia sekä hyvä asenne ja motivaatio tehdä töitä.
Kuvassa Lapland Hotels Tampereen toimipisteen keittiömestari Janne Kostamo.
Janne Kostamon mukaan tärkeintä uuden kansainvälisen työntekijän aloittaessa on kattava perehdytys, jotta työntekijä todella tietää, mitä tehdään ja mitä häneltä odotetaan. Perehdyttämisvaiheessa etenkin työturvallisuus on isossa roolissa, sillä keittiössä on erilaisia laitteita, veitsiä, pesuaineita sekä muuta potentiaalisesti vaarallista. On erityisen tärkeää, ettei kielimuurin takia mikään jää epäselväksi, jotta ei käy vahinkoja.
’’Joskus ilmaantuu haasteita, kun puhutaan kumminkin lappilaisesta ruoasta ja Lapland Hotelsin kulttuurissa lappilainen ruoka tulee äidinmaidossa. Eli jos puhutaan vaikka poronkäristyksestä, niin en oleta, että esimerkiksi meksikolaisella olisi mitään käsitystä mistä puhutaan. Tästä syystä henkilökohtainen perehdytys, jossa käydään kaikki asiat huolellisesti läpi, on erityisen tärkeää’’, Kostamo kertoo.
Jotta ravintola-alan osaajat saadaan sitoutettua, Lapland Hotelsilla panostetaan jo ketjutasolla työntekijäkokemukseen ja hyvään ilmapiiriin työpaikalla.
Kostamo itse tekee pitkäjänteistä työtä kansainvälisten työntekijöidensä kanssa. Jos hän näkee työntekijässä potentiaalia, hän kannustaa ja kouluttaa heitä etenemään urallaan. Monet Kostamon kansainvälisistä työntekijöistä ovatkin aluksi tulleet taloon esimerkiksi keittiöapulaisen rooliin, mutta ovat edenneet muun muassa kokin tehtäviin.
’’Nykyään on todella hankalaa löytää osaavaa henkilökuntaa, joten käytän paljon aikaa ja resursseja perehdyttämiseen. On huikea tunne nähdä perehdytysvaiheen jälkeen, kun joku aidosti viihtyy työssään ja on motivoitunut. Silloin kun työntekijä on onnistunut, niin minäkin olen onnistunut tekemään jotain oikein heidän kanssaan’’, Kostamo iloitsee.
Lapland Hotelsilla vieraskieliset työskentelevät pääosin keittiön tehtävissä, mutta esimerkiksi kokit käyvät päivittäin kertomassa yllätysmenuista asiakkaille salin puolella.
’’Meillä käy paljon ulkomaalaisia asiakkaita, niin toki me niissä tilanteissa hyödynnämme sitä, jos meillä on esimerkiksi ranskalainen kokki. Asiakkaat ovat olleet tosi otettuja, kun voidaan palvella heidän kielellään. Tällaiset tilanteet vaativat pelisilmää’, Janne Kostamo vinkkaa.
Ainakin pääkaupunkiseudulla on nykyään melko yleistä, että ravintolahenkilökunnalta ei vaadita salin puolella suomen kielen taitoa. Kostamo uskoo, että tähän ollaan menossa lähitulevaisuudessa myös Tampereella.
’’Niin pitkään kun olen ollut täällä töissä, meillä on aina ollut jollain tasolla englanti toisena kielenä, eikä koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Uusia työntekijöitä palkatessa kysyn aina, onko englannin puhuminen ongelma ja kaikki ovat vastanneet että ei. Ja eihän täällä täydellistä kirjaenglantia edes puhuta, vaan pääasia on, että asiat tulevat ymmärretyksi’’, Kostamo vakuuttaa.
Kostamon mielestä ulkomaalaistaustaisia kannattaa ehdottomasti palkata, sillä he ovat aidosti motivoituneita ja ottavat työnsä tosissaan. On kuitenkin tärkeää, että myös kansainväliset osaajat otetaan aidosti osaksi työyhteisöä, ja että heille annetaan sopivassa suhteessa vastuuta. Tällöin myös he kokevat, että heidän tekemällään työllä on tarkoitus.
Kostamo on ollut erittäin tyytyväinen StaffPointin Tampereen Lapland Hotelsille löytämiin työntekijöihin. Myös Kostamon oma reseptiikka henkilöstön sitouttamiseen on selvästi toimiva, sillä kaikki hänen palkkaamansa ulkomaalaistaustaiset ovat pysyneet hänellä töissä.
’’Olen huomannut, että kun urapolulle on lähdetty alusta, niin työntekijät ovat todella lojaaleja. He arvostavat mahdollisuutta, jonka olen antanut ja haluavat todistaa olevansa sen mahdollisuuden arvoinen’’, Kostamo painottaa.
Tarvitsetko sinä yritykseesi osaavia työntekijöitä? Ota meihin yhteyttä!